..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ جزئیات خدمت نیمه وقت بانوان و بازنشستگی آنها

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

جزئیات خدمت نیمه وقت بانوان و بازنشستگی آنها

«خدمت نیمه وقت» خدمتی است که ساعات کار آن طبق مقررات قانون خدمت نیمه وقت بانوان، نصف ساعات کار مقرر هفتگی وزارتخانه و موسسات مربوطه باشد. نحوه و ترتیب انجام خدمت نیمه وقت بر اساس ساعات کار وزارتخانه و موسسه ذیربط و طبق نظر بالاترین مقام مسئول دستگاه تعیین خواهد شد و در هیچ مورد کمتر از نصف ساعات کار مقرر هفتگی وزارتخانه و موسسه و شرکت مربوطه نخواهد بود.

 

 

به گزارش ایسنا، وزارتخانه‌ها و موسسات مشمول قانون استخدام کشوری و شرکت‌های دولتی و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، می‌توانند در صورت تقاضای بانوان کارمند رسمی و ثابت خود و با موافقت بالاترین مقام مسئول، خدمت آنها را «نیمه وقت» تعیین کنند.

 

همچنین باید گفت: کارمندانی که از خدمت نیمه وقت استفاده می‌کنند، نصف حقوق گروه و پایه و یا حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل و یا مزایای شغل و یا عناوین مشابه دیگر و فوق‌العاده‌ها و مزایایی که به طور مستمر پرداخت می‌شود، به آنان تعلق خواهد گرفت و لیکن فوق‌العاده‌های محل خدمت، بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی از محدودیت مذکور مستثنی بوده و به طور کامل پرداخت می‌شود.

 

البته میزان حقوق و مزایایی که بر اساس مقررات این قانون به کارمندان نیمه وقت تعلق خواهد گرفت، مشمول مقررات مربوط به حداقل پرداختی به کارکنان شاغل دولت نخواهد بود.

 

حداقل استفاده از خدمت نیمه وقت یک سال است و در مورد مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور، تاریخ انقضا خدمت مزبور مقارن با اتمام سال تحصیلی خواهد بود.

 

کارمندان پیمانی و غیرثابت دستگاه‌های اجرایی مشمول مقررات این قانون نیستند و استفاده مستخدمان رسمی و ثابت از این قانون موکول به پایان یافتن خدمت آزمایشی یا مشابه آن خواهد بود.

 

 

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بانوانی که به صورت پاره وقت کار می‌کنند

 

سنوات خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ سابقه خدمت لازم برای بازنشستگی و استفاده از حقوق وظیفه یا مستمری، به طور کامل محسوب خواهد شد، اما در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه یا مستمری و نیز دریافت پایه این گونه کارمندان (علاوه بر مدت خدمت تمام وقت) نصف مدت خدمت نیمه وقت منظور و محسوب خواهد شد.

 

همچنین کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط به سهم کارمندان مزبور به نسبت حقوق و مزایایی که بر اساس این قانون به آنان تعلق می‌گیرد، کسر و به صندوق مربوط واریز خواهد شد.

 

سنوات خدمت نیمه وقت بانوان به شرط پرداخت کسور بازنشستگی و حق بیمه به نسبت تمام حقوق گروه و پایه و یا حقوق ثابت و فوق‌العاده شغل و یا عناوین مشابه تا سه سال از لحاظ حقوق بازنشستگی در حکم خدمت تمام وقت محسوب می‌شود.

 

 

چگونگی استفاده از مرخصی استحقاقی توسط بانوانی که به صورت پاره وقت شاغلند

 

دوران استفاده از مرخصی استحقاقی طبق مقررات، مربوط به کارمندان تمام وقت بوده و فقط میزان حقوق و فوق‌العاده شغل و نیز سایر مزایای مستمر اینگونه مستخدمان نصف مبالغ مربوط به کارمندان تمام وقت خواهد بود.

 

مدت استفاده از مرخصی استعلاجی و زایمان برای بانوان مشمول خدمت نیمه وقت مانند کارمندان تمام وقت خواهند بود، اما در آن مدت از لحاظ حقوق و مزایای تابع مقررات مربوط به خدمت نیمه وقت خواهند بود.

 

سنوات خدمت کارمندان نیمه وقت و ارتقا گروه به نسبت سوابق تجربی مقرر در طرح طبقه‌بندی مشاغل و یا مقررات مربوط محاسبه خواهد شد.

 

در صورتی که کارمندان نیمه وقت قبل از پایان مدت خدمت نیمه وقت درخواست انجام خدمت تمام وقت را داشته باشند، در صورت ضرورت و موافقت وزارتخانه و موسسه مربوطه، خدمت نیمه وقت آنان به خدمت تمام وقت تبدیل خواهد شد و در هر حال خدمت نیمه وقت کمتر از یکسال نخواهد بود.

 

استفاده از خدمت نیمه وقت موکول به درخواست کتبی مستخدم و صدور حکم جداگانه در این مورد است و در حکم باید نحوه و ترتیب خدمت نیمه وقت و مدت استفاده از خدمت نیمه وقت و سایر موارد مشخص شود.

 

مشمولان این قانون به هیچ وجه و تحت هیچ عنوان نمی‌توانند در وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی یا غیردولتی دیگر به کار اشتغال ورزند و در صورت اشتغال در واحدهای مذکور از دستگاه متبوع خود اخراج شده و حقوق و مزایای آنان از تاریخ اشتغال قطع می‌شود.

 

استخدام جدید به هر شکل به جای کارمندان نیمه وقت ممنوع است.

 

پرداخت فوق‌العاده اضافه کار ساعتی و فوق‌العاده روزانه به این قبیل کارکنان ممنوع است.

 

سایر موارد استخدامی که در این قانون پیش بینی نشده است، تابع مقررات مربوط به خود خواهد بود.

 

لازم به ذکر است، مدت و نحوه و ترکیب انجام خدمت نیمه وقت، وضع پست بانک سازمانی، میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سنوات خدمت، بازنشستگی، اعطا پایه، ارتقا گروه و مرخصی به موجب قانونی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید، مشخص خواهد شد.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابداری، اختياري!!!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 7 اردیبهشت 1403