..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ هلدینگ و کمیته حسابرسی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

هلدینگ و کمیته حسابرسی

 

کمیته حسابرسی شرکت هلدینگ (شرکت‌های مادر تخصصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری) از جمله موضوعاتی است که نیازاست بررسی بیشتر در مورد آن صورت پذیرد.
هلدینگ با توجه به ماموریت ذاتی خود متفاوت نسبت به سایر شرکت‌ها بوده و کمیته حسابرسی هلدینگ نیز نسبت به کمیته حسابرسی سایر شرکت‌ها نقش متفاوتی خواهد داشت. پس با توجه به تفاوت شرکت اصلی و شرکت فرعی و مسوولیت راهبری شرکت اصلی، توجه به ترکیب اعضای کمیته حسابرسی هلدینگ در تعیین آنها بسیار مهم می‌کند. اعضای کمیته حسابرسی شرکت اصلی باید افرادی با تخصص‌های مالی و فنی و استراتژیکی بالایی بوده و از توانایی مدیریتی، علمی و تجزیه وتحلیل و راهبری بالایی برخوردار باشند.
نحوه رفتار با شرکت‌های فرعی موضوعی است که کمیته حسابرسی شرکت اصلی باید به آن توجه کند و نیازمند حمایت هیات مدیره و مدیریت ارشد شرکت اصلی خواهد بود و اگر این حمایت در عمل محقق نگردد کمیته حسابرسی مسلما در انجام وظایف خود موفق نخواهد بود.
حفظ استقلال شرکت‌های فرعی از جمله مواردی است که کمیته حسابرسی هلدینگ در رفتار با شرکت‌های فرعی لازم است به آن توجه کند. کمیته شرکت اصلی باید به گونه‌ای هنرمندانه رفتار کند که شرکت‌های فرعی نیز تمایل به همکاری با کمیته هلدینگ داشته باشند.
در صورت تشکیل کمیته حسابرسی در شرکت فرعی، کمیته حسابرسی شرکت اصلی ضروری‌است نحوه برقراری ارتباط و تعامل با آنان را پیش بینی و تعریف کنند؛ همچنین نحوه ارزیابی کمیته حسابرسی شرکت فرعی و اعضای آن از جمله موضوعاتی است که نیازمند تدوین آیین نامه مختص به خود را دارد.
از سوی دیگر ضرورت یا عدم ضرورت تشکیل واحد حسابرسی داخلی در هلدینگ از جمله موضوعاتی است که کمیته حسابرسی هلدینگ باید به آن توجه کند.
در صورت تشکیل و ایجاد واحد حسابرسی داخلی در هلدینگ وظایف، مسوولیت‌ها و اختیارات حسابرسی داخلی هلدینگ نیز متفاوت از حسابرسی داخلی شرکت فرعی است. داشتن واحد حسابرسی داخلی متمرکز برای شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی موثرتر خواهد بود یا اینکه شرکت‌های فرعی خود نسبت به تشکیل واحد حسابرسی داخلی اقدام نمایند، این هم از موضوعاتی است که کمیته حسابرسی هلدینگ لازم است نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند.
در صورت تشکیل واحد حسابرسی داخلی در شرکت‌های فرعی، نحوه نظارت حسابرسی داخلی اصلی نیز باید تعیین شود. نکته فوق‌العاده ظریف و مهم در این بین این است که نحوه دریافت گزارشات حسابرسی داخلی از شرکت‌های فرعی باید نظام‌مند شود و ضمانت اجرایی آن حمایت هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ خواهد بود.
با توجه به موارد یادشده بالا ایجاب می‌کند که هلدینگ در خصوص کمیته حسابرسی خود و شرکت‌های فرعی آیین‌نامه‌ای تدوین کند که در هیات مدیره مصوب شده و حمایت شود.
منشور کمیته حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار برای عضو مستقل تعاریفی را داشته است که با توجه به آن آیا شرکت اصلی اختیار داشتن یک نماینده در کمیته حسابرسی شرکت فرعی را دارد؟

عباس سلیمی*
*حسابدار رسمی

منبع : دنیای اقتصاد

 

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

انبار رو آخر زمستون می‌‏شمارن!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 6 مرداد 1403