..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ اقتصاد مهندسی کدام است؟

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

اقتصاد مهندسی کدام است؟

 

 

به گزارش بانکی دات آی آر، نیاز به اقتصاد مهندسی از زمانی احساس شد که مهندسین به تجزیه و تحلیل اقتصادیِ تصمیمات مربوط به پروژه‌های مهندسی روی آوردند. اقتصاد مهندسی در حقیقت، قلب تپندهٔ فرایند تصمیم گیری است. تصمیمات مورد بحث در اقتصاد مهندسی، دربردارندهٔ عناصری اساسی از قبیل جریان‌های نقدی پول، زمان و نرخ‌های بهره هستند. اقتصاد مهندسی کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های منطقی و ریاضیاتی، تصمیم گیری‌های بهتر و اقتصادی تری صورت گیرد.

 

در رشته‌های مهندسی اقتصاد مهندسی یک درس اختیاری است. در رشته مهندسی صنایع و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر به اقتصاد مهندسی پرداخته می‌شود، اما در این رشته هم در سال‌های اخیر علم اقتصاد مهندسی افول کرده و در مقابل مباحث تحقیق در عملیات و مهندسی کیفیت که به شدت مقاله‌خیز و موضوع روزند، تبدیل به یک درس درجه ۲ یا ۳ شده است.

 

در تعریف اینکه اقتصاد مهندسی چه چیزی است، مفید خواهد بود که بدانیم اقتصاد مهندسی چه چیزی نیست. اقتصاد مهندسی، فرایند یا روشی برای تعیین اینکه چه گزینه‌هایی برای انتخاب وجود دارند، نمی‌باشد. بلکه برعکس، رسالت اقتصاد مهندسی، دقیقاً بعد از مرحلة شناساییِ گزینه‌های قابلِ انتخاب، شروع می‌شود. اگر بهترین گزینه واقعاً گزینه‌ای باشد که مهندس، آن را به عنوان یک گزینهٔ قابلِ انتخاب، شناسایی نکرده باشد، در این صورت بدیهی است که استفاده از تمام ابزارهای تحلیلیِ اقتصاد مهندسی، به انتخاب آن گزینه منجر نخواهد شد.

 

اقتصاد مهندسی نقطه تلاقی و تکمیل مهندسی و اقتصاد است تا هم نوآوری و دانش فنی در نظر گرفته شود و هم سرمایه بر باد نرود. بلنک و تارکوین که مشهورترین درس نامه اقتصاد مهندسی را نگاشته‌اند، اقتصاد مهندسی را این گونه معرفی کرده‌اند: “اقتصاد مهندسی با فرمول‌بندی، تخمین و ارزیابی نتایج اقتصادی مورد انتظار گزینه‌های طراحی شده برای حل یک مسأله یا رسیدن به یک هدف خاص سر و کار دارد و تکنیک‌های ریاضی این کار را ساده‌تر می‌کنند.”

 

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هزار تا حساب می‌‏سازه یکیش کتاب نداره!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403