..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ الزام قانونی به اصلاح آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی مازاد تجدید ارزیابی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

الزام قانونی به اصلاح آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی مازاد تجدید ارزیابی


آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران به تاریخ ۲۷/۹/۱۳۹۰ در ۱۲ بند و هر بند دارای چند قسمت و … ابلاغ گردیده است (از جمله الزام به ارائه گزارش حسابرسی، گزارش حسابرسی مالیاتی، محدودیت زمانی در ثبت افزایش سرمایه و …).

ب) بر‌اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی، شرطی فرا قانونی عنوان شده به این ترتیب که «عدم رعایت هر یک از شرایط مذکور در این آیین‌نامه موجب محرومیت از معافیت مالیاتی مازاد تجدید ارزیابی خواهد شد».

ج) بر‌اساس نامه رییس مجلس شورای اسلامی به رییس‌جمهور وقت به شماره ۷۷۸۴۱ هـ ب مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۰ چنین آمده است:

متعاقب بررسی ها و اعلام نظر مقدماتی «هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستند به …، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است ملغی الاثر خواهد بود:

عبارت «عدم رعایت هر یک از شرایط مذکور در آیین‌نامه، مندرج در صدر ماده ۱۱ آیین‌نامه، چون از حیث اطلاق، شامل شرط‌هایی فراتر از مندرجات مذکور در جزو ب  بند ۷۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور می‌گردد»، مبینا بر مغایرت مذکور در فوق، مغایر قانون است.

د) موضوع اصلاح آیین‌نامه توسط هیات دولت قبلی، انجام نشده و با عنایت به مورد فوق، ضروری است توسط هیات دولت فعلی، آیین‌نامه مذکور اصلاح گردد.

هـ) با عنایت به اینکه بعضی از تکالیف و شرایط فراقانونی مندرج در آیین‌نامه توسط مودیان مالیاتی رعایت نشده، از جمله عدم ارائه گزارش حسابرسی مالی و مالیاتی، عدم ارائه تاییدیه بند ۱۰ و … بنابراین اخذ مالیات مازاد فوق از مودیان مالیاتی تا اصلاح آیین‌نامه با عنایت به نامه رییس مجلس، (به شرح بند ج فوق) خلاف قانون به نظرمی‌رسد.

مصطفی باتقوا*

*حسابدار رسمی و حسابدار مستقلmbataghvaiacpa@yahoo.com

منبع : دنیای اقتصاد

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

انجمن‌‏های حسابداری هفت دست، بالندگی و ارتقا هیچی

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403