..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ تهیه و تدوین نظامنامه و آیین نامه مالی اداری

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

تهیه و تدوین نظامنامه و آیین نامه مالی اداری

 نظام نامه مالی اداری : هر سازمان یا شرکتی برای ایجاد نظم و انضباط کاری در فرآیند امور ذاتی خود نیاز به تدوین برنامه ی راهبردی تحت عنوان آیین نامه و یا نظام نامه دارد که نظام نامه بطور عام و آیین نامه بطور خاص  فارغ از قوانین بالادستی  مانند : قانون تجارت ، قانون مالیاتی ، قانون کار و…. ، شامل قوانین و مقرراتی می باشد که با قوانین عام و خاص نه تنها منافاتی نداشته ، بلکه به یکایک حوزه ها و واحد های  سازمانی و کارکنان شاغل درآن  کمک می کند که نحوه رفتار سازمانی ( چه رفتار بین واحد ها و چه رفتار بین کارکنان ) تعریف شده و فاقد نکات کور و مبهم بوده و در پیشبرد اهداف غایی سازمان نیز مسمر ثمر باشد.

      هر سازمان ، شرکت و یا موسسه ای برای نیل به اهداف اساسنامه ای خود نیاز به تدوین نظام نامه مالی اداری می باشد که این نظام نامه بنابر بزرگی و کوچکی سازمان شامل آیین نامه هایی می باشد .

     البته در بعضی از شرکت ها ، موسسات و سازمان ها بصورت پراکنده  اقدام به تدوین آیین نامه هایی می نمایند که بصورت بخشی مورد استفاده قرار می گیرد . بعنوان مثال برای هیات مدیره “آیین نامه برگزاری جلسات هیات مدیره ” برای امور رفاهی کارکنان  ” آیین نامه رفاهی ”  برای امور کارپردازی ” آیین نامه تنخواه گردانی” و یا ” آیین نامه کارپردازی ” که این قبیل آیین نامه ها به سایر آیین نامه های حوزه و بخش های دیگر سازمان یا مربوط نمی گردد و یا باهم همخوانی و سنخیتی ندارند. ولیکن در بعضی از شرکت ها ، موسسات و سازمان ها در ابتدا اقدام به تدوین ” نظام نامه مالی اداری ” که شامل بخش های بسایر متنوع و هماهنگ با تمام بخش ها ی سازمانی می باشد ، می نمایند .

      قالباً یک نظام نامه مالی اداری مختص یک شرکت ، موسسه و یا سازمان دارای بخش های متنوعی شامل :چارت سازمانی ، طرح تفصیل و استقرار سازمانی ، آیین نامه و یا منشور اخلاق حرفه ای کارکنان ،  آیین نامه برگزاری جلسات هیات مدیره ، آیین نامه برگزاری جلسات اتاق فکر  ، آیین نامه مالی و معاملاتی ، آیین نامه حسابدرای ، آیین نامه تنخواه گردانی ، آیین نامه کارپردازی  ، آیین نامه استخدامی ، آیین نامه مرخصی ، آیین نامه ماموریت  ، آیین نامه امور اداری ، آیین نامه پرداخت حقوق و مزایا ، آیین نامه انضباطی ، آیین نامه امور رفاهی ، آیین نامه صندوق ذخیره کارکنان یا همان آیین نامه وام ، آیین نامه محاسبه کارانه ، پاداش و بهره وری کارکنان ، آیین نامه اعتبار سنجی مشتریان ، آیین نامه فروش و تخفیفات  ،  آیین نامه جمعداری اموال ، آیین نامه انبار داری ، آیین نامه  تفکیک هزینه های سرمایه ای و جاری ، آیین نامه تعیین قیمت تمام شده کالا و خدمات ، آیین نامه ارزیابی کارکنان ، آیین نامه لجستیک و ترابری می باشد.

آشنایی بیشتر با محتوای آیین نامه ها :

چارت سازمانی : چارت سازمانی به زبان ساده نشان دهنده حوزه ها و واحد های تشکیل دهنده مجموعه ی یک  سازمان ، شرکت و یا موسسه می باشد.

 طرح تفصیل و استقرار سازمانی : تفصیل و استقرار سازمانی نشان دهنده ی تعداد پست ها ، ردیف های استخدامی و تعداد کلی کارکنان انجام دهنده ماموریت های مجموعه ی یک  سازمان ، شرکت و یا موسسه می باشد.

آیین نامه و یا منشور اخلاق حرفه ای  کارکنان : در واقع آیین نامه اخلاق حرفه ای کارکنان تعیین کننده حداقل استاندارد های رفتاری و عملی کارکنان در قبال ارباب رجوع و همچنین ماموریت ها و اهداف غایی و اساسنامه ای مجموعه ی یک  سازمان ، شرکت و یا موسسه می باشد.

آیین نامه برگزاری جلسات هیات مدیره : این آیین نامه به اعضای هیات مدیره کمک می کند تا از ابتدای اولین جلسه نحوه تعیین رییس ، نایب رییس ، دبیر جلسات و نحوه ی اتخاذ تصمیم و ابلاغ مصوبات دارای وحدت رویه با هیئات مدیره قبل و بعد باشد.

 آیین نامه برگزاری جلسات اتاق فکر  : این آیین نامه به مدیران عامل کمک می کند تا در مواقع بروز مشکلات پیش بینی نشده ، دارای تشریک مساعی و بهره مندی از افکار و تجربیات سایر معاونین و مدیران شده و همچنین در مواقع لزوم درجهت اتخاذ تصمیم های تاثیر گذار به یک خرد جمعی واحد دست یابد.

 آیین نامه مالی و معاملاتی : این آیین نامه به دست اندر کاران انواع معاملات  در سازمان  ، شرکت و یا موسسه  کمک می نماید تا در انجام معاملات کوچک و بزرگ ضمن رعایت صرفه و صلاح مجموعه به کمیت و کیفیت معاملات و رعایت وحدت رویه و عدم  بروز مشکلات اقتصادی دست یابند.

آیین نامه حسابدرای: این آیین نامه به کارکنان  حوزه امور مالی و حسابداری کمک می کند تا سوالاتی از قبیل : سیستم نقدی یا تعهدی ، سیستم ادواری یا دائمی ، روش نگهداری حساب بدهکاران تجاری ، روش نگهداری حساب بستانکاران تجاری ، نحوه ثبت وام ، مساعده و…. دست یابند.

 آیین نامه تنخواه گردانی : این آیین نامه در واقع به تنخواه گردان در انجام وپرداخت هزینه ها ی جاری  مجموعه ی یک  سازمان ، شرکت و یا موسسه  کمک کرده و تنخواه گردان را دارای وحدت رویه در این امر می نماید.

 آیین نامه کارپردازی  : در این آیین نامه کارپرداز بصورت اختصاصی  با وظایف خود در  نحوه هزینه کرد و خرید کالاو خدمات مورد نیاز مجموعه ی یک  سازمان ، شرکت و یا موسسه آشنا می شود.

 آیین نامه استخدامی : در این آیین نامه برنامه ی نحوه استخدام کارکنان شرکت بر اساس تفصیل استقرار ، سن استخدام ، تجربه و تخصص و سایر شروط آن را تبیین می نماید.

 آیین نامه مرخصی : در این آیین نامه به تفصیل نحوه اخذ مرخصی ، فرق بین مرخصی استعلاجی ، استحقاقی ،  غیبت کارکنان و… تبیین می گردد.

 آیین نامه ماموریت  : در این آیین نامه به تفصیل نحوه اخذ و ثبت ماموریت های کمتر از یکروز و روزانه بابیتوته تبیین می گردد.

 آیین نامه امور اداری : در این آیین نامه به تفصیل در خصوص نحوه ی ورود ، خروج ،  ساعات اضافه کاری و….. بحث و تبیین می نماید. 

 آیین نامه پرداخت حقوق و مزایا : در این آیین نامه به تفصیل نحوه محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر به کارکنان ثابت ، قراردادی و پاره وقت تبیین می گردد.

 آیین نامه انضباطی : در این آیین نامه نحوه برخورد با کارمندان متخلف بسته به نوع و درجه تخلف تبیین می گردد.

 آیین نامه امور رفاهی : در این آیین نامه نحوه ارائه امکانات رفاهی عام به همه کارکنان و همچنین نحوه ارائه  امکانات رفاهی خاص  به کارکنان ممتاز از حیث کیفیت تبیین می گردد.

 آیین نامه صندوق ذخیره کارکنان یا همان آیین نامه وام : در این آیین نامه نحوه ارائه وام و همچنین نحوه اداره صندوق قرعه کشی کارکنان به تفصیل تبیین می گردد.

 آیین نامه محاسبه کارانه : در این آیین نامه به تفصیل موضوع کارانه از حیث علت محاسبه کارانه ، نحوه محاسبه کارانه ، حوه پرداخت کارانه تبیین می گردد.

 پاداش و بهره وری کارکنان : در این آیین نامه به تفصیل موضوع پاداش های مورد و چگونگی افزایش بهره وری کارکنان کم بازده و یا حوزه و واحد های کم بازده تبیین می گردد.

 آیین نامه اعتبار سنجی مشتریان :در این آیین نامه به تفصیل در خصوص نحوه ی تعیین سطح اعتبار مشتریان و همچنین نحوه ی اعطای شرایط پرداخت  مدت دار برای مشتریان درجه یک ، دو  و سه تبیین می گردد.

 آیین نامه فروش و تخفیفات : در این آیین نامه نحوه اعطای تخفیفات ویژه ، عادی با توجه به شرایط پرداخت و تسویه تبیین می گردد.

  آیین نامه جمعداری اموال : در این آیین نامه نحوه ی  شناسایی اموال سرمایه ای از اموال مصرفی و نحوه ی محاسبه ذخیره استهلاک اموال و داراییها تبیین می گردد.

 آیین نامه انبار داری : در این آیین نامه نحوه ی نگهداری حساب موجودی کالا با توجه به استاندارد های حسابداری و نحوه ی انبار گردانی تبیین می گردد.

 آیین نامه  تفکیک هزینه های سرمایه ای و جاری : در این آیین نامه نحوه ی ممیزی ،  شناسایی و تفکیک هزینه های عملیاتی از هزینه های غیر عملیاتی و هزینه های عمومی و اداری  در حوزه حسابداری تبیین می گردد.

 آیین نامه تعیین قیمت تمام شده کالا و خدمات : در این آیین نامه نحوه ی  محاسبه و شناسایی قیمت تمام شده کالا و خدمات در حوزه حسابداری صنعتی تبیین می گردد.

 آیین نامه ارزیابی کارکنان : در این آیین نامه نحوه ی ارزیابی کمیت و کیفیت ، بهره وری و توانایی کارکنان تبیین می گردد.

 آیین نامه لجستیک و ترابری : در این آیین نامه نحوه ی نگهداری وسایل نقلیه سبک و سنگین و همچنین نحوه کنترل رانندگان و نظارت فنی بر سلامت ماشین آلات و وسایل نقلیه تبیین می گردد.

برای تهیه  و تدوین نظامنامه مالی اداری خاص مجموعه کاری شما با ما تماس بگیرید.

مشخصات نظام نامه مالی اداری مورد سفارش شما:

1-      نظامنامه مد نظر خاص مجموعه کاری شما و حتی المقدور مطابق سلایق مدیریتی تدوین می گردد.

2-      نظامنامه مد نظر در سه جلد بطورت کتاب صحافی و در اختیار شما جهت اجراقرار خواهد گرفت.

3-      نظامنامه مذبور بهمراه یک لوح فشرده حاوی تیپ و فرمت انواع قرارداد ، انواع گزارشات مالی ، انواع فرم های رایج در حزه های حسابداری ، انبارداری ، جمعداری اموال ، بازرگانی ، فروش ، پیمانکاری و…. در محیط های  WORD& EXEL) ) دراختیار شما قرار خواهد گرفت.

تلفن تماس : 86019189 -86019172

نمابر : 86020561

همراه : 09121833162

وبسایت : WWW.MALIEDARI.IR-WWW.MALIEDARI.COM

 

 

 

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هر کی گزارش می‌‏فروشد/ مشتری با وی بجوشد

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 31 فروردین 1403