..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ شاخص حاکمیت شرکتی محاسبه می شود

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

شاخص حاکمیت شرکتی محاسبه می شود


به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از بازار سرمایه ایران، سیدروح الله حسینی مقدم درباره عملکرد این واحد در شش ماه نخست سال جاری و برنامه های نیمه دوم سال، افزود: عمده وظایف امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران، پیگیری شرط تداوم پذیرش شرکت ها بر اساس مقررات و رویه ها است.

وی توضیح داد:از سال ۱۳۴۶ که نفت پارس به عنوان اولین شرکت بر اساس دستورالعمل پذیرش آن زمان به بورس اوراق بهادار تهران وارد شد تا انتقال صندوق سرمایه گذاری کارکنان بانک ها که در شهریور ماه ۹۲ به فهرست نرخ های بورس اضافه شد، دستورالعمل پذیرش تغییرات زیادی داشت که وظیفه مدیریت امور ناشران است تا شرکت ها را از حیث رعایت این دستورالعمل و سایر مقررات و قوانین نافذ بر فعالیت شرکت های پذیرفته شده پایش کند.

حسینی مقدم با بیان اینکه در گذشته طبق مقررات مدیریت امور ناشران بورس تهران، حداکثر تا پایان اردیبهشت هر سال نتیجه پایش های خود را به هیات پذیرش ارائه می  داد تا در خصوص جابه جایی در تابلو ها و بازارهای بورس و همچنین لغو پذیرش تصمیم گیری شود، گفت: در سال های اخیر پایش شرکت ها مستمر شده است و چنانچه شرکتی معیارهای پذیرش را از دست دهد، به هیئت پذیرش برای لغو پذیرش معرفی می شود.

وی تاکید کرد: در سال گذشته برای اولین بار اطلاعات طبقه بندی شرکت ها در ۶ماهه میاندوره ای نیز به هیئت مدیره بورس تهران ارائه شد تا مسئولان ارشد بورس از آخرین وضعیت شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران آگاه باشند.

مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه پیگیری های لازم برای مکانیزه کردن طبقه بندی شرکت ها انجام شده، افزود: احتمالاً می توانیم در مقاطع ۳ ماهه طبقه بندی را انجام دهیم که علاوه بر اینکه هیئت پذیرش و هیئت مدیره بورس تهران از جزییات طبقه بندی مطلع می شدند، برنامه ریزی برای ارسال جزئیات طبقه بندی هر شرکت به مدیرعامل و سهامداران عمده آن شرکت ها نیز صورت گرفته که امیدواریم این اتفاق در نیمه دوم سال ۹۲ نهایی شود.

وی ادامه داد: امسال، تشریفات لغو پذیرش ۱۲ شرکت توسط مدیریت امور ناشران صورت گرفت که جزییات آن از طریق سایت بورس تهران بخش ناشران قابل دسترسی است.

حسینی مقدم توضیح داد: برای حفظ حقوق سهامداران جزء، پیگیری های لازم نیز صورت گرفت تا نماد این شرکت ها در فرابورس ایران بازگشایی شود تا معاملات این شرکت ها از سر گرفته شود.

** راهبری شرکتی

وی با یادآوری اینکه یکی از برنامه های بورس تهران اجرایی کردن دستورالعمل حاکمیت شرکتی بود، گفت: بورس تهران دستورالعمل لازم را تهیه و برای سازمان بورس ارسال کرد که این دستورالعمل ذر هیات مدیره سازمان بورس در حال بررسی است.

مدیرامور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: طی ماه های اخیر، پیش نویس دستورالعمل مذکور برای نظرخواهی از طریق کدال منتشر شد و شرکت بورس نیز پیشنهادات و نظرات را برای سازمان بورس بورس و اوراق بهادار ارسال کرد.

حسینی مقدم با تاکید براینکه هدف ما در سال ۹۲ محاسبه شاخص حاکمیت شرکتی بود، تاکید کرد: چک لیست اولیه محاسبه شاخص تهیه شد که در اولین فرصت این چک لیست ها را برای شرکت های پذیرفته شده ارسال خواهیم کرد تا پس از تکمیل و بازگشت توسط ناشران، محاسبه شاخص راهبری شرکتی و رتبه ­بندی شرکت ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: به علاوه این موارد برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد تا سرمایه گذاران نیز شرکت هایی که از منظر حاکمیت شرکتی وضعیت مناسبتری دارند را بشناسند.

** عارضه یابی صنایع

وی گفت: یکی از پروژه هایی که امسال در مدیریت امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد موضوع عارضه یابی صنایع بوده است. براین اساس نسبت های مالی همه شرکت ها و همه صنایع و در نهایت همه بورس محاسبه شد که در اولین گام نسبت های مالی همه صنایع از سایت بورس تهران برای استفاده پژوهشگران و تحلیلگران منتشر خواهد شد.

حسینی مقدم با یادآوری اینکه در دومین گام ۵ صنعت انتخاب شده که تا پایان سال عارضه یابی این صنایع انجام می شود، افزود: برای عارضه یابی هر صنعت شرکت هایی که از متوسط  های آن صنعت بالاتر هستند و همچنین شرکت هایی که از متوسط صنعت خود پائین ترند انتخاب می شوند تا با جلسه ای که با مدیران این شرکت ها و بازدید از فضای تولید و کسب و کار آنها صورت می گیرد، گزارش ­های دقیقی برای تصمیم گیری دقیق تر تصمیم سازان تهیه شود.

وی از میز صنعت هم به عنوان یک برنامه توسعه ای بورس تهران نام برد که در حال پیگیری است وگفت: در این جلسات پس از بررسی اولیه چالش های هر صنعت و تهیه گزارش های مقدماتی، از فعالان هر صنعت دعوت می شود تا نقطه نظرات و پیشنهادات آنها جمع آوری شود و برای مراجع ذیصلاح و تصمیم گیر ارسال شود.

مدیرامورناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران یادآورشد: در سال جاری میز صنعت دارو برگزار شد و در حال حاضر در حال پیگیری چالش های این صنعت هستیم تا به وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارسال کنیم. به علاوه میزهای سه صنعت دیگر نیز برنامه ریزی شده است که به مرور برگزار و اطلاع رسانی خواهد شد.

** آموزش تخصصی ناشران

حسینی مقدم ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ کارگاههای آموزشی تخصصی برای ناشران برگزار شد که در ۲۰ جلسه به همه شرکت ها دعوت نامه ارسال شد.

وی ادامه داد: از این جلسات استقبال خوبی هم صورت گرفت و آخرین تغییرات در دستورالعمل ها، نحوه اطلاع رسانی به موقع، کنترل داخلی و طبقه بندی شرکت ­ها بازآموزی شد و همچنین از آنجا که اولین و مهمترین مزیت بورس برای شرکت ها تامین مالی آسان است، دوره تامین مالی با هدف برطرف کردن موانع و تشریفات فرایند افزایش سرمایه و همچنین بهره گیری شرکت ها از ابزارهای مهم اسلامی برگزار شد.

به عقیده وی، دوره آموزشی تاثیر قابل توجهی در بهتر شدن وضعیت اطلاع رسانی شرکت ها داشته و همچنین شرکت ها به تامین مالی از طریق ابزارهای بورس بیشتر ترغیب شدند.

حسینی مقدم با یادآوری اینکه این دوره های تخصصی امسال با رویکرد متفاوتی ادامه می یابد، افزود: ابتدا برنامه ریزی برای آموزش های ناشران به صورت منطقه ای صورت گرفت تا با حضور در هر منطقه امکان مشارکت بیشتر ناشران را در این کارگاه ها داشته باشیم که تا پایان سال در ۷ منطقه از جمله آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان، خراسان رضوی این دوره ها برای ناشران پذیرفته شده ارائه خواهد شد.

مدیر امور ناشران شرکت بورس گفت: همچنین دوره تخصصی برای حسابرسان طراحی شده که بتوانیم یکبار ضوابط اجرایی را با آنها مرور کنیم تا در بسیاری از فرآیندها، کیفیت گزارشگری و افزایش سرمایه را بهبود ببخشیم.

وی تاکید کرد که این دوره در ۵ جلسه برای همه سرپرستان و شرکای موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس برگزار می شود که برنامه ریزی های اولیه آن صورت گرفته که به زودی اجرایی خواهد شد.

** پیگیری چالش های صنعت

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف مدیریت امور ناشران پیگیری چالش ها و مشکلاتی است که صنایع پذیرفته شده در بورس با آن مواجه هستند، گفت: به همین منظور هر گاه تغییراتی در حوزه های متغیرهای کلان اثرگذار بر کسب و کار شرکت های بورسی به وقوع پیوندد، بلافاصله پیگیری هایی صورت خواهد گرفت.

حسینی مقدم افزود: بورس اوراق بهادار تهران، در زمان تدوین لایحه بودجه همواره پیشنهاداتی را برای بهبود فضای کسب و کار به ویژه بهبود فعالیت شرکت های پذیرفته شده به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می دهد.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته در قالب مکاتبه ای که برای همه ناشران بورسی ارسال شد، مشکلات پیش روی شرکت ها جمع آوری شد، تصریح کرد: این موارد پس از دسته بندی چالش ها، برای تصمیم گیری به مراجع ذیصلاح ارسال شد. همچنین ارتباط خوبی با هلدینگ های بزرگ بورسی در حوزه های مختلف برقرار شد تا به محض بروز مشکلات، با بررسی آن راهکارهای لازم به تصمیم سازان پیشنهاد شود.

مدیرامورناشران شرکت بورس ادامه داد: انتظار ما هم از شرکت ها آن است که تعامل داشته باشند و هرگاه چالش جدی با نهاد، ارگان یا مجموعه ای دارند و این مشکلات مبتلابه آن صنعت نیز است به بورس اطلاع دهند تا بتوانیم به موقع واکنش مناسب را داشته باشیم.


اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هر حساب‌‏سازی یه دادگاه‌بازی هم داره!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403