..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ فرق تسهیلات و وام

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

 

 

به گزارش بانکی دات آی آر، مفهوم تسهیلات فراتر و عام تر از وام می باشد برای روشن شدن این دو مفهوم تلاش می کنیم تعریف جامعی از هر دور ارائه کنیم. به این امید که راه دریافت وام و تسهیلات هموار شود و دریافت یک وام 10 میلیونی امری غیرممکن تلقی نشود.

 

تسهیلات بانکی همان خروجی های اصلی بانک ها هستند که از طریق آنها نقدینگی های سرگردان جامعه، به مبادی تعریف شده و هدفمند اقتصادی تزریق می شود. بدین معنی که یک بانک با تجهیز منابع (شامل سرمایه و حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده ها و یا سایر بدهی ها) آنها را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به مصرف می رساند.

 

به لحاظ لغوی کلمه تسهیلات از ریشه سهل کردن (آسان کردن) می آید.
ممکن است پرسیده شود کاربرد این تسهیلات چیست و به چه شکل باعث حمایت از بخش های اقتصادی می شود؟

 

در زندگی اقتصادی معمولاً موضوع نقدینگی و احتیاج به آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

شما وقتی یک کالایی را قسطی از بازار می‌خرید، در واقع فروشنده، خرید کالا را برای شما سهل کرده یا به شما تسهیلات داده است.
اگر پولی را از کسی می‌گیرید به قصد اینکه با آن کار کنید و هر چه سود بدست آمد به نسبتی، بین هم تقسیم کنید، آن طرف به شما تسهیلات داده است. چون شما به تنهایی پول نداشتید.

 

در مواردی واژه های دیگری مثل اعتبار، تأمین مالی و وام برای تسهیلات بانکی بکار میرود که با کمی تفاوت از یک جنس می باشند، البته کلمه وام در بانکداری اسلامی صرفاً برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه بکار می رود.

 

تعریف وام چیست؟

وام به طور کلی قرض دادن نوعی پول سود دار است که از زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده  رد و بدل می شود . این تبادل پول بین دو طرف به صورت های مختلفی انجام می شودکه از دیرباز و دوران باستان در جوامع بشری رایج شده است.

 

قوانین و میزان سود این نوع قرض دادن  پول در جوامع مختلف امروزی متفاوت است و میزان بازپرداخت آن به شرایط مختلفی بستگی دارد اما در کشور ایران براساس سیستم بانکی اسلامی و بانکداری بدون ربا صورت میگیرد هرچند گاهی اوقات کاملا سهل الوصول است، اما گاهی هم دست نیافتنی است و به قول معروف خرما بر نخیل و دست ما کوتاه است.

 

وام تعمیرات، وام تولید، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام خرید لوازم کسب و کار و دهها مورد وام در جامع بشری هست که بسیاری را به خود چه درخواست کننده و چه وام دهنده را به خود مشغول کرده است. بدون تردید بانکها و موسسات مالی به درخواست کنندگانشان وام می دهند تا علاوه بر رونق اقتصادی منطقه حضورشان ، که کاملا توجیه شده ا ست منافع مادی و سود خود را نیز تضمین کنند.

 

وام  قرض الحسنه چیست؟
تعریف

 

عقدي است که به موجب آن بانک ها به عنوان قرض دهنده مبلغ معيني را طبق ضوابط مقرر به اشخاص اعم از حقيقي يا حقوقي به صورت قرض واگذار مي نمايند .
هدف

 

رفع مشکلات مالي و احتياجات ضروری اشخاص ، ايجاد اشتغال ، بهبود وضع واحد هاي کوچک توليدي و تعاوني .در ضمن سرفصلهای مصرف قرض الحسنه توسط بانک مرکزی تعيين می شود .
ویژگی ها

 

وامی است که در بانکداري اسلامي بصورت نقد به مشتريان پرداخت مي شود .
تامين نسبي نيازهاي ضروري و عمومي اشخاص حقيقي و حقوقي به صورت وام غير تجاري و بدون انتظار سود ، مرتفع مي سازد .
اين وام بدون سود بوده و فقط داراي کارمزد ساليانه مي باشد .
اعطای وام قرض الحسنه به بخش بازرگانی ممنوع می باشد .
موارد اعطاي تسهيلات

 

اعطاي وام به رفع احتياجات ضروري اشخاص حقيقي : مانند هزينه ازدواج و تهيه جهيزيه ، هزينه درماني ، کمک هزينه تحصيلي ، تعمير و تامين مسکن ، کمک براي ايجاد مسکن در روستاها .
اعطاي تسهيلات به شرکتهاي تعاوني به منظور ايجاد کار .
اعطاي تسهيلات به واحد هاي توليدي به منظور کمک به افزايش توليد، راه اندازی واحدهای توليدی راکد ، توسعه کارگاههای توليدی کوچک روستاها

 

پس به طور کلی هر وامی نوعی تسهیلات می باشد اما هر تسهیلاتی وام نیست.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار رسمی نشده، موسسه‌‏ دار شد!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403