..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ نحوه اخد مالیات از معاملات بورس/تسویه ۴۱ هزار میلیارد تومان طی سال ۹۱

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

نحوه اخد مالیات از معاملات بورس/تسویه ۴۱ هزار میلیارد تومان طی سال ۹۱

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به کارکردهای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ثبت معاملات بازار سرمایه گفت: هر آنچه که در بازار سرمایه به لحاظ اعتباری و ریالی جابه‌جا شود در سیستم مرکزی شرکت ثبت می‌شود تا به آن استنادات لازم صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه با بیان اینکه ماهیت حقوقی این شرکت همانند سازمان ثبت اسناد است گفت: همانطور که معاملات املاک را سازمان ثبت اسناد، ثبت می‌کند شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز تمام معاملات بازار سرمایه را ثبت می‌کند.

وی افزود: در حوزه سهام و اوراق بهادار هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وظیفه نگهداری اطلاعات سهامداران را دارد و تمام دارایی‌های آنان وارد سیستم می‌شود.

سلطانی‌نژاد با تأکید بر اینکه طبق ماده ۹۹ بخش بازار سرمایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور وظیفه نقل و انتقال وجوه تمام بورس‌ها بر عهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، گفت: هم اکنون به استناد همین ماده از قانون در حوزه کارکرد تسویه و پایاپای تمام معاملات بورس، بورس انرژی و فرابورس و در آینده‌ای نزدیک بورس کالا بر عهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.

وی گفت: سال گذشته حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه انجام شده که از این میزان ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طور خالص مبالغ جابه‌جا شده است.

وی درباره زمان نهایی شدن راه‌اندازی سیستم تسویه وجوه و پایاپای معاملات برای معاملات بورس کالا متذکر شد: این اختیار برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محفوظ است تا تمام معاملات این بورس هم از طریق اتاق پایاپای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه شود و در این باره مذاکراتی هم با مدیران بورس کالا داشتیم.

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه کارکرد تسویه و پایاپای پیچیدگی‌های زیادی دارد، تصریح کرد: پس از آ‌نکه مبالغ به حساب سپرده‌گذاری مرکزی وارد می‌شود اقدام به خالص‌سازی آن و کسر کارمزد و مالیات می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ذینفعان مختلفی درگیر هستند در فرصت کمتر از ۳۰ دقیقه کار تسویه انجام می‌پذیرد.

* نحوه تسویه معامله ETF ها

وی با اشاره به ابزارهای جدید بازار سرمایه، صندوق‌های قابل معامله در فرابورس (ETF)‌ تصریح کرد: بحث تسویه و ثبت این صندوق‌های قابل معامله در فرابورس به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در تسویه وجوه برخی معاملات به صورت دوره t+1 و t+3 (تسویه بعد از یک روز و تسویه بعد از سه روز)اقدام می‌کنیم، گفت: به طور مثال برای صندوق‌های قابل معامله در فرابورس، t+2 در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه با اشاره به اینکه  در ساعت ۱۲ ظهر باید کل محاسبات برای تسویه مبالغ انجام شود گفت: مبالغ واریز شده از حساب کارگزاران بدهکار دریافت و به حساب ذینفعان بازار واریز می‌شود.

تشریح نحوه دریافت مالیات بر معاملات

سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه هم اکنون تنها از معاملات مالیات دریافت می‌شود، گفت: این مبالغ پس از کسر مبالغ سهامداران به صورت مستقیم توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌شود.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها که در بورس پذیرفته می‌شوند از معافیت مالیاتی برخوردارند و نسبت به سهام شناور آزاد آنان مالیات پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معادل نیم درصد از ارزش معاملات، مالیات کسر می‌شود گفت: از ۴۱ هزار میلیارد تومان طی سال ۹۱ چیزی حدود ۲ هزار میلیارد تومان به حساب سازمان امور مالیاتی از حساب سهامداران و کارگزاران کسر و واریز شده است.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه شرکت‌های بورسی نسبت به سهام شناور آزاد شرکت از معافیت مالیاتی برخوردارند، گفت: برای تسویه وجوه نیز صندوقی ایجاد شده تا ریسک‌های ناشی از آن مدیریت شود.

* مدیریت ریسک تسویه وجوه

وی با اشاره به اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وظیفه مدیریت ریسک را نیز بر عهده دارد گفت: در همین جریان یک سری صندوق‌های ضمانت برای تسویه وجوه کارگزارانی که در موعد مقرر پرداخت نمی‌کنند، تشکیل شده است و در حوزه معاملات ریسک پرداخت وجوه مدیریت می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که این صندوق‌های ضمانت وجود نداشته باشند نمی‌توان برای روز معاملاتی بعد آماده شد.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار رسمی نشده، موسسه‌‏ دار شد!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403