..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

 – طبق ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و مصوبات دولت ، مجلس و تایید معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز پژوهش های مجلس، فعالان اقتصادی مناطق آزاد مشمول مالیات های مستقیم نمی شوند.

با اجرای قانون چگونگی مالیات های مستقیم و دریافت اظهار نامه مالیاتی در کشور، مشکلاتی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی مناطق آزاد ایجاد شد در حالی که طبق قانون، فعالان اقتصادی در مناطق آزاد معاف از مالیات هستند.

معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز تاکید و اعلام کرده است که مناطق آزاد مشمول قانون مالیات های مستقیم نیستند و دریافت اظهارنامه مالیاتی از اشخاص در مناطق آزاد به نوعی دخالت در امور اجرایی مناطق آزاد محسوب می شود.

در نظریه معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهوری، آمده است:

“تبصره 3 ماده 193 قانون مالیات های مستقیم، استفاده از معافیت مالیاتی را در سال مربوط، مشروط به تسلیم اظهار نامه و ترازنامه کرده و با توجه به اینکه ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به صورت موخر و به عنوان حکم خاص، معافیت از پرداخت انواع مالیات های مستقیم بردارایی و درآمد (موضوع قانون مالیات های مستقیم ) را مورد حکم قرار داده و آن را مشروط به اظهارنامه و ترازنامه نکرده است؛ بنابر این شرط مقرر در تبصره ماده 193 قانون مالیات های مستقیم در خصوص مناطق آزاد مجری نمی باشد.”

مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این موضوع را تایید و اعلام کرده، دریافت اظهارنامه مالیاتی در مناطق آزاد مخالف قوانین مصوب مجلس است.

در صورت اجرای قانون مالیات های مستقیم و تسلیم اظهارنامه در مناطق آزاد، ماهیت و مزیت اصلی این مناطق زیر سوال می رود و فلسفه وجودی مناطق آزاد که توسعه فعالیت های توسعه محور بر مبنای مزایای قانونی از جمله معافیت های مالیاتی است، از بین خواهد رفت.

 پول‌نیوز، ابوالفضل بهمنی*

*وکیل دادگستری

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

انبار رو آخر زمستون می‌‏شمارن!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 6 مرداد 1403