..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ آشنایی با مفهوم چند اصطلاح بانکی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

 

تعريف جرم پولشويي

الف – تحصيل، تملک، نگهداري يا استفاده از عوايد فعاليت‌هاي غيرقانوني با علم به اينکه به طور مستقيم يا غيرمستقيم در نتيجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد.

ب – تبديل، مبادله يا انتقال عوايدي به منظور پنهان کردن منشاء غيرقانوني آن با علم به اينکه به طور مستقيم يا غيرمستقيم ناشي از ارتکاب جرم بوده يا کمک به مرتکب، به نحوي که وي مشمول آثار و تبعات قانوني ارتکاب آن جرم نگردد.

ج – اخفا يا پنهان يا کتمان کردن ماهيت واقعي، منشاء، منبع، محل، نقل و انتقال،جابه جايي يا مالکيت عوايدي که به طور مستقيم يا غيرمستقيم در نتيجه جرم تحصيل شده باشد.

 

سوئیفت

سوئیفت (swift) انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی است که از حروف اول عبارت “The Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication” مشتق شده است و مرکز آن در کشور بلژیک است و به صورت مؤسسه و به شکل تعاونی فعالیت می‌کند. بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم، به ویژه در اواخر دهه ۱۹۵۰، تجارت جهانی به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد و به موازات آن حجم عملیات بین‌المللی بین بانکی گسترش یافت، لیکن رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی در محاورات بین بانکی باعث آشفتگی در پرداخت‌های بین‌المللی و افزایش هزینه‌های بانکی شده بود. از این رو در اوایل دهه ۱۹۶۰ حدود ۶۰ بانک بزرگ اروپایی و آمریکایی به این فکر افتادند که چگونه می‌توان پیام‌های بین بانکی را به نحوی طرح‌ریزی و استاندارد کرد که اتوماسیون سیستم بانکی بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

 

در دسامبر سال ۱۹۶۷ هفت بانک معتبر از کشورهای آمریکا، اتریش، انگلستان، دانمارک، سوئیس، فرانسه و هلند مطالعه ای را شروع و در سال ۱۹۷۱، ۷۳ بانک از این کشورها هزینه مطالعه را تقبل کردند. این مطالعه به همت گروهی از متخصصان و به مدت یک سال طول کشید و نتایج آن در سال ۱۹۷۲ ارایه شد. در نهایت در ماه می ۱۹۷۳ سوئیفت با عضویت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور در شهر La Hulpe در نزدیکی بروکسل پایتخت کشور بلژیک تأسیس شد.

 

ضامن

تعريف ضامن در امور بانكي همان تعريف ضامن در حقوق مدني است. ضامن چه در امور مدني و چه در امور بانكي كسي است كه بدهي اصلي را تضمين مي‌كند. يعني اين مساله را قبول مي‌كند كه اگر مديون بدهي مورد نظر را پرداخت نكرد وي مسوول پرداخت آن است.

 بانك اين حق را دارد كه وقتي مديون دينش را پرداخت نكرد بر اساس قانون مدني به ضامن مراجعه كند و بدهي را از وي مطالبه كند. از نظر جايگاه حقوقي وقتي ضامن مسووليت پرداخت بدهي را برعهده مي‌گيرد، بايد دينش را ادا كند و از عهده ضمانتي كه انجام داده برآيد.

 

البته پرداخت بدهي توسط ضامن برحسب محاسبات بانك است و بر اساس قراردادي است كه با متعهد دارد، كه بانك مي‌تواند از طريق مراجع قضايي يا مراجع اجرايي، ضامن يا مديون را تحت تعقيب قرار دهد.

 

اگر ضامن و مديون احساس كنند كه بانك در محاسباتش اشتباه كرده است و يا مستنداتش خلاف واقعيت است مي‌توانند به دفاع از خود در دادگستري اقامه دعوا كنند.

 

ضامن در مقابل متعهد مسووليتي ندارد، بلكه در مقابل بانك مسووليت دارد و اگر ضامن دين را پرداخت كرد مي‌تواند بعدا بدهي را از مديون مطالبه كند.

 

بانك معمولا از ضامن چك يا سفته دريافت مي‌كند كه در اين صورت ضامن وظيفه دارد كليه تعهدات را تامين كند و بانك با استناد بر چك و سفته‌ها اقدام مي‌كنند.

 

بانك مي‌تواند هم ضامن و هم مديون را تحت تعقيب قرار دهد، و اين در قانون تجارت ضم ذمه به ذمه است، يعني هم ذمه مديون و هم ذمه ضامن مشغول مي‌شود.

 

ضمانت سفته به اين معني است كه بانك مي‌تواند سفته را عليه ضامن و مديون مطرح كند، و زماني كه طلبكار سفته‌اي داشته باشد كه متعهد آن را امضا كرده است مي‌تواند به دادگستري مراجعه كند و آن را به اجرا بگذارد. مگر اينكه در قرارداد وضعيت خاص قيد شده باشد.

 

در كشور ما، گاهي اوقات بانك‌ها براي بدست آوردن بدهي خود زياده‌روي مي‌كنند، يعني سفته، چك، ضامن و مديون را تحت تعقيب قرار مي‌دهند و مي‌خواهند در هر صورتي به حقوق خود برسند.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

از اين سمینارها‌‏ی حسابداری كسي معجز نمی‌بینه

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 5 اردیبهشت 1403