..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ الزامات حداکثر سود قابل تقسیم و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به آن

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

الزامات حداکثر سود قابل تقسیم و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به آن

مطابق با ماده 17 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مصوب 12/11/87 هیات‌مدیره سازمان بورس)، ناشر مکلف است با توجه به وضعیت نقدینگی و توان پرداخت سود و با ارائه دلایل و توضیحات کافی، «حداکثر سود قابل تقسیم» را در یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی حسابرسی شده سالیانه، افشا کند و حسابرس معتمد نیز موظف است در مورد آن اظهارنظر نماید.

در شرکت‌هایی که صورت‌های مالی تلفیقی تهیه می‌کنند، ناشر موظف است حداکثر سود قابل تقسیم را براساس «سود قابل تقسیم طبق صورت سود و زیان تلفیقی یا صورت سود و زیان شرکت اصلی هر کدام که کمتر باشد»، محاسبه و افشا نماید. با توجه به مشکلات مربوط به تفسیرهای مختلف از مفاد بند يادشده بالا، سازمان بورس «الزامات حداکثر سود قابل تقسیم و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به آن» را در چهار فصل مبانی تعیین حداکثر سود قابل تقسیم، الزامات افشا، الزامات مربوط به اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی و الزامات مربوط به مجمع عمومی عادی تهیه و در تاریخ 18/09/91 جهت نظرخواهی به کلیه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان و موسسات حسابرسی معتمد ابلاغ نموده است. مطابق با این الزامات ابتدا اقل سود قابل تقسیم طبق صورت‌های مالی جداگانه و تلفیقی/مجموعه محاسبه می‌شود.

سپس حداکثر سود قابل تقسیم با عنایت به وضعیت نقدینگی و توانایی پرداخت ناشر و با توجه به معیارهای پیشنهادی (مانند وضعیت نقدینگی ناشر در حال حاضر و در دوره پرداخت سود، منابع تامین وجوه نقد جهت پرداخت سود، درصد سود تقسیم شده در 5 سال گذشته و …) تعیین می‌شود.

همچنین براساس این الزامات، حسابرس مستقل و بازرس قانونی طی بند جداگانه‌ای در بخش گزارش در مورد سایر الزامات قانونی و مقرراتی گزارش حسابرسی، باید نسبت به حداکثر سود قابل تقسیم و رعایت ضوابط مقرر در دستورالعمل انضباطی ناشران، اظهارنظر نماید. يادآور مي‌شود بندهای گزارش حسابرس نسبت به صورت‌های مالی باید در تعیین حداکثر سود قابل تقسیم و تصمیم‌گیری مجمع عمومی لحاظ شود. در پایان، حداکثر سود قابل تقسیم با توجه به وضعیت نقدینگی و توان پرداخت ناشر پس از اعمال تعدیلات مندرج در بندهای گزارش حسابرس/ بازرس قانونی، حداکثر مبلغی است که مجمع عمومی می‌تواند به عنوان سود سهام، تقسیم نماید.

با توجه به موارد يادشده، الزامات پیشنهادی مورد بحث می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر توزیع سود ناشران داشته باشد و لذا نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی ناشران، سهامداران و موسسات معتمد حسابرسی است.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

آسوده كسيه كه موسسه نداره/ از بیمه و مالیاتش خبر نداره!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 9 فروردین 1403