..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ انتشاراوراق مشارکت بانکی الکترونیکی می‌شود

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

انتشاراوراق مشارکت بانکی الکترونیکی می‌شود

  به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی گفت: مرکز «شتاب» در سال ۱۳۹۱ فراگیری و شمول خود را در تمامی شبکة بانکی کشور حفظ نموده و در همین راستا بانکهای قرض‌الحسنه رسالت و خاورمیانه به شبکة شتاب پیوستند. بر این مبنا تعداد اعضای مرکز شتاب در پایان سال ۱۳۹۱ به ۳۱ عضو رسید.

دبیرکل بانک مرکزی افزود:روند افزایشی رشد تعداد تراکنش‌ها که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود، در سالهای بعدی با شیب تندی افزایش یافت. در یازده ماهه اول سال ۱۳۹۱ مرکز «شتاب» بیش از ۳۵۷۴ میلیون تراکنش را پردازش کرد و ضمن عبور از مرز ۳ میلیارد تراکنش در سال، میانگین روزانة مبادلات آن به بیش از ۱۰ میلیون تراکنش رسید، ضمن آنکه بانک مرکزی از طریق سامانه شتاب موفق به مدیریت ۳۴ میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه و ۳۸٫۵ میلیون تراکنش در روز پرداخت یارانه اسفند ماه ۱۳۹۱ شد.

وی با بیان‌ اینکه نکته قابل توجه افزایش شدید سهم نسبی تراکنش‌های الکترونیکی پایانه‌های فروش در سال‌های ۱۳۹۰‌و‌۱۳۹۱‌ است، افزود: در سال ۱۳۹۱ بیش از ۵۰ درصد از تراکنش‌های مرکز «شتاب» به پایانه‌های فروش اختصاص داشت، این روند در خصوص خالص اسناد مبادله شده نیز به چشم می‌خورد. پس از نرخ رشد ۱۲۸ درصدی در سال ۸۸ و ۱۳۲ درصدی در سال ۱۳۸۹، میزان رشد خالص اسناد مبادله شدة مرکز «شتاب» در یازده ماهه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماهه ۱۳۹۰ به بیش از ۲۷۱ درصد رسید.

احمدی با اشاره به اینکه سامانه پایا(پایاپای الکترونیک) که در دی ماه ۱۳۸۸ به صورت آزمایشی آغاز به کار نمود، در سال ۱۳۸۹ به صورت کامل عملیاتی گردید و در همین سال و به منظور پوشش پرداخت‌های انبوه تجاری، استاندارد پرداخت‌های گروهی آن تدوین و به شبکة بانکی ابلاغ شد، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ هدایت کلیه پرداختهای خرد شبکه بانکی از طریق سامانه مزبور در دستور کار قرار گرفت که نهایتاً با ارائه بخشنامه شماره ۲۵۱۱۴۶٫ ۹۰مورخ ۹۰٫۱۰٫۱۹ کلیه انتقالات کمتر از یکصد و پنجاه میلیون ریال در پایا مورد پردازش قرار گرفتند.

وی افزود: از آذر ماه سال ۱۳۹۱ و با محول شدن وظیفه تسویه پذیرندگان به این سامانه از طریق «شاپرک»، افزایش شدیدی در تعداد و ارزش تراکنش‌ها روی داد و این سامانه در هسته واریز مستقیم خود به حداکثر ظرفیت اسمی (سه میلیون تراکنش در روز) رسید.

دبیرکل بانک مرکز در‌ مورد تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا)خاطرنشان کرد: معرفی اوراق بهادار الکترونیکی با استفاده از سامانة تسویه اوراق بهادار الکترونیکی (تابا) در سال ۱۳۸۹ امکان‌پذیر گردیده و برای اولین بار اوراق مشارکت الکترونیکی در این سامانه منتشر و مورد مبادله و تسویه بین بانکها قرار گرفت. همچنین به منظور توسعة خدمات «تابا» برای عموم مشتریان و تمام الکترونیکی شدن انتشار و مبادلة اوراق بهادار بانکی، زیرسامانة خزانه مرکزی اوراق در سال‌۱۳۹۰ طراحی شد که با نهایی شدن آن تا پایان سال ۱۳۹۱ پیش‌بینی می‌شود امکان انتشار و انجام مبادلات تمامی اوراق مشارکت صادر شده در نظام بانکی کشور به صورت الکترونیکی میسر شده و صدور اوراق مشارکت کاغذی بی نام منسوخ گردد.

وی‌ ویژگی مهم زیرسامانه خزانه مرکزی اوراق را انسجام با سایر سامانه‌های پرداخت خواند ‌و‌ گفت: تمامی فرایند خرید، بازخرید، پرداخت سود و پرداخت اصل وجه اوراق در سررسید از طریق سامانه‌های ساتنا و پایا صورت گرفته و همچنین برای هر یک از دارندگان اوراق، شناسه منحصر به فردی اختصاص می‌یابد.

احمدی با اشاره به اینکه با توجه به لزوم انتظام بازار، صدور موافقت اصولی و مجوز برای ارایه دهندگان خدمات پرداخت در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و به جای آن ایجاد شبکة الکترونیکی پرداخت کارتی «شاپرک» در دستور کار قرار گرفت، تصریح نمود: این شبکه به منظور ساماندهی پایانه‌های فروش، نظارت دقیق و همه جانبه بر عملیات بانکی و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات پایانه‌های فروشگاهی با ضوابط مبارزه با پولشویی، بهره‌‌برداری بهینه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، افزایش سطح پوشش پایانه‌های فروش، پرهیز از رقابت‌های ناسالم و تقویت مشارکت واقعی بخش خصوصی در شبکه پرداخت کشور؛ پس از انجام بررسی‌های تطبیقی، امکان‌سنجی فنی و اجرایی، در نظر گرفتن ملاحظات بومی و سیاست‌های پولی، با الگو برداری از عملکرد بهترین شبکه¬های پرداخت در سطح بین‌الملل در چارچوب مصوبه مورخ ۸۹٫۱۱٫۲۵ شورای پول و اعتبار طراحی، تدوین و مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا پایان سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی گردید و از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به صورت عملیاتی آغاز به کار نموده و رسالتی حیاتی و مهم را در توسعة پرداخت الکترونیکی کشور به عهده گرفت.

دبیرکل بانک مرکزی مدت زمان فرآیند انتقال ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت به «شاپرک» را از اردیبهشت ماه تا اواسط آذرماه سال ۱۳۹۱ بیان‌ کرد و افزود: در تاریخ پنج دی ماه ۱۳۹۱، «شاپرک» به عنوان تنها شبکه پرداخت کارتی کشور تثبیت و فاز اول طرح که انتقال ارایه دهندگان خدمات پرداخت از سوئیچ بانک‌ها به سوئیچ «شاپرک» را در بر می‌گرفت به صورت کامل و مطابق با برنامه زمانبندی به انجام رسید.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: اجرای طرح «شاپرک» در زمانی اندک با توجه به ابعاد عظیم آن یکی از موفق‌ترین و بزرگترین طرح‌های فناوری اطلاعات در کشور به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که ظرف هفت ماه‌، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پایانه فروش و پذیرنده در دوازده ارایه دهنده خدمات پرداخت با حداقل مسایل و مشکلات به شبکه جدید ملحق شده و خدمات خود را بدون وقفه ارایه دادند.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

تقلب چشمه‌ی زاینده است و دولت پاینده!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 28 فروردین 1403