..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ بخشنامه ۵۰۸/۹۳/۲۰۰ مورخ ۹۳/۳/۲۰(دستورالعمل اجرایی طرح خوداظهاری عملکرد سال ۱۳۹۲بخش املاک اجاری اعم از مسکونی،تجاری، اداری و…)

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

بخشنامه ۵۰۸/۹۳/۲۰۰ مورخ ۹۳/۳/۲۰(دستورالعمل اجرایی طرح خوداظهاری عملکرد سال ۱۳۹۲بخش املاک اجاری اعم از مسکونی،تجاری، اداری و…)

1- اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک عملکرد سال۱۳۹۲اشخاص حقیقی که اطلاعات هویتی و جداول مندرج در آن تکمیل و در موعد مقرر قانونی به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir  – بخش اظهارنامه با رعایت سایر مفاد این دستورالعمل ارسال شده باشد، مشمول خوداظهاری خواهد بود.درج کد پستی املاک اجاری در اظهارنامه مالیاتی الزامی است.

 

۲- اظهارنامه واصله که حائز یکی از شرایط زیر باشد بدون رسیدگی قبول و برگ مالیات قطعی صادر گردد:

 

۲-۱- مساحت واحد یا واحدهای مسکونی اجاری در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در سایر نقاط کشور تا مجموع ۲۰۰ متر مربع زیر بنای مفید باشد.(در ضمن با توجه به حکم بند(ج) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور عدم تسلیم اظهارنامه اجاره املاک برای سال ۱۳۹۲ موجب محرومیت از معافیت مقرر نخواهد بود).

 

۲-۲- املاکی که به موجب سند رسمی به اجاره واگذار گردیده در صورتی که موجر علاوه بر اجاره بها وجهی به عنوان ودیعه یا هر عنوان دیگر از مستأجر دریافت ننموده و درآمد اجاره طبق سند رسمی اعلام و درآمد مشمول مالیات و مالیات نیز مطابق مقررات ابراز شده باشد.

 

۲-۳- اظهارنامه مالیاتی مؤدیانی که املک آنها به وزارتخانه ها، سازمانها، نهادهای عمومی، مؤسسات و شرکتهای دولتی و یا شهرداری ها به اجاره واگذار گردیده و درآمد ابرازی آنها مطابق قرارداد منعقده با اشخاص مذکور ابراز شده باشد.

 

۳- اظهارنامه های مالیاتی بدون ابراز درآمد اجاره(به استثنای مشمولین بند۲-۱فوق)‌مشمول خوداظهاری نبوده و توسط اداره امور مالیاتی رسیدگی خواهد شد.

 

۴-در اجرای ماده ۱۵۸قانون مالیاتهای مستقیم از بین سایر اظهارنامه های تسلیمی که مشمول بندهای۲و ۳ فوق نباشند به میزان۲۰% به عنوان نمونه انتخاب و توسط اداره امور مالیاتی رسیدگی و مابقی اظهارنامه ها نیز بدون رسیدگی قبول و برگ مالیات قطعی صادر گردد.

 

۵- ادارات کل امور مالیاتی مکلفند پرونده های مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۲ آن گروه از صاحبان املاک مذکور را که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری نموده اند در اولویت رسیدگی قرار داده و ترتیبی اتخاذ نمایند که حداکثر تا پایان سال۱۳۹۳،پرونده مالیاتی عملکرد یاد شده آنان رسیدگی شود. 

 

۶-مؤدیانی که اظهارنامه آنها در اجرای بند ۴ این دستورالعمل به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می گیرند در صورتی که درآمد مشمول مالیات مشخصه قطعی(قبل از کسر معافیت)با رقم اظهار شده از طرف مؤدی بیش از ۱۵%اختلاف داشته باشد مشمول حکم ماده۱۹۴قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود.

 

۷- با عنایت به متن ماده ۵۴ قانون مذکور چنانچه اسناد و مدارک مثبته به دست آید که معلوم شود اجاره ملک بیش از مبلغی است که مأخذ محاسبه درآمد مشمول مالیات قرار گرفته است مالیات و جرائم متعلقه طبق قانون مالیاتهای مستقیم قابل مطالبه خواهد بود. 

 

۸- در موارد تقسیط مالیات ابرازی،با رعایت مقررات ماده ۱۶۷قانون یاد شده حداقل۴۰% مالیات به صورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در ۶قسط مساوی ماهانه تا پایان دی ماه ۱۳۹۳تقسیط گردد. همچنین مؤدیان مالیاتی می توانند برای پرداخت نقدی، بدون مراجعه حضوری به ادارات امور مالیاتی و بانک، از طریق سامانه الکترونیکی مذکور،بخش پرداخت الکترونیکی نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام نمایند.

 

۹- مؤدیان محترم مالیاتی برای تقسیط باقیمانده مالیات ابرازی حداکثر تا پایان مرداد ماه به ادارات امور مالیاتی مراجعه نمایند. عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر مانع از صدور برگ قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب خوداظهاری، اظهارنامه تسلیم نموده اند نخواهد بود و این گروه از مؤدیان در صورت عدم پرداخت اقساط در زمان مقرر، از تاریخ سررسید(تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی) مشمول جریمه ماده ۱۹۰ قانون مزبور خواهند بود.

 

۱۰- مدیران کل امور مالیاتی موظفند روش نظارت خود را در اجرای مفاد این دستورالعمل به گونه ای تنظیم نمایند که تمامی موارد پیش بینی شده در موعدهای مقرر با دقت و صحت لازم اجراء‌ و ضمن رعایت مقررات قانون مالیاتهای مستقیم موجبات جلب اعتماد و افزایش رضایت مندی مؤدیان محترم مالیاتی را نیز فراهم نمایند.

 

 

 

علی عسکری

 

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هیچ نرخ‌‏شکنی بی‌‏حکمت نیست!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403