..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ بخشنامه ۵۲۲/۹۳/۲۰۰ مورخ ۹۳/۴/۲۵(دستورالعمل خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال ۱۳۹۲ اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای ماده ۱۵۸ جهت مشمولین بند (ب) ماده ۹۵ قانون مالیاتها)

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

بخشنامه ۵۲۲/۹۳/۲۰۰ مورخ ۹۳/۴/۲۵(دستورالعمل خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال ۱۳۹۲ اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای ماده ۱۵۸ جهت مشمولین بند (ب) ماده ۹۵ قانون مالیاتها)

 

 

بنابراین اظهارنامه‌های تسلیمی هر یک از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان که به شرح این دستورالعمل و با رعایت مقررات و شرایط زیر تسلیم شده باشد مشمول طرح خوداظهاری قرار می‌گیرد:

 

الف- شرایط خوداظهاری

 

۱- تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۲ به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانیwww.TAX.gov.ir،بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقررقانونی.

 

۲- اظهارنامه مالیاتی شامل«حساب درآمد و هزینه» تکمیل شده باشد.

 

۳- در موارد تقسیط مالیات ابرازی، پرداخت حداقل چهل درصد(۴۰%) مالیات به صورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در (۶) قسط مساوی ماهانه تا پایان دی ماه ۱۳۹۳ تقسیط و پرداخت گردد. ضمناً مؤدیان محترم مالیاتی می توانند برای پرداخت نقدی، بدون مراجعه حضوری به واحدهای مالیاتی و بانک،از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانیwww.TAX.gov.ir،بخش پرداخت الکترونیکی مالیات اقدام نمایند.

 

۴-مؤدیان محترم مالیاتی برای تقسیط باقیمانده مالیات ابرازی حداکثر تا پایان مرداد ماه به ادارات امور مالیاتی مربوطه مراجعه نمایند. عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر مانع از صدور برگ مالیات قطعی برای مؤدیانیکه در چارچوب خوداظهاری،اظهارنامه تسلیم نموده اند،نخواهد بود و در صورت عدم پرداخت اقساط تا پایان زمان مقرر،از تاریخ سررسید(تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی) مشمول جریمه مقرر در ماده ۱۹۰ ق.م.م خواهد بود.مؤدیانی که پرونده آنها به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می گیرد و همچنین سایر مؤدیانی که اظهارنامه آنها خارج از چارچوب این دستورالعمل تسلیم شده است چنانچه دفتر درآمد و هزینه برای عملکرد سال ۱۳۹۲ ثبت و تحریر ننموده باشند جرایم مربوط، قابل بخشودگی نخواهد بود.(تهیه دفتر درآمد و هزینه تا تاریخ ۳۱/۳/۱۳۹۲ مورد قبول است.

 

۵- تسلیم فهرست اطلاعات مربوط به فعالیت های مهندسی در کل کشور به تفکیک نوع فعالیت و متراژ کارکرد هریک از آنها برای هر مورد کار حداکثر تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۳(به شرح فرم پیوست شماره ۱).

 

۶- اظهارنامه مالیاتی اعضایی که میزان مالیات آنها با توجه به متراژ کارکرد با رعایت بندهای ۵ و۱۸ این دستورالعمل بابت فعالیت های مهندسی و با رعایت ضرایب جدول زیر و بر اساس هر متر کارکرد حداقل به میزان مالیات تعیین شده برای هر مترمربع به شرح زیر ابراز شده باشد، مشمول خوداظهاری خواهد بود.

 

جدول شماره (۱) مالیات متعلق بر مبنای نظارت ساختمان

 

متراژ فعالیت
تا ۴۰۰۰ مترمربع
از۴۰۰۱ تا ۵۵۰۰ متر مربع نسبت به مازاد۴۰۰۰ متر
از۵۵۰۱ تا ۷۵۰۰
مترمربع نسبت
به مازاد ۵۵۰۰ متر
از ۷۵۰۱ مترمربع به بالا نسبت به مازاد ۷۵۰۰ مترمربع
مالیات هر متر مربع
معاف
۲۶۰۰ ریال
۵۶۰۰ ریال
۷۰۰۰ ریال

 

 جدول شماره (۲) نرخ تعدیل محاسبه کارکرد نسبت به نظارت ساختمان

 

نوع فعالیت
نظارت ساختمان
طراحی ساختمان
محاسبات ساختمان
تأسیسات مکانیک
تأسیسات برق
طراحی مهندسان شهرساز و نقشه بردار
طراحی
نظارت
طراحی
نظارت
ضریب متراژ
۱۰۰%
۴۵%
۴۵%
۲۷%
۲۷%
۲۰%
۲۰%
۲۰%

 

۷-چنانچه هریک از اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای شغل دیگری بوده و از معافیت موضوع ماده ۱۰۱ ق.م.م در آن بخش استفاده نموده باشد،در این صورت حداقل مالیات موضوع این دستورالعمل،بدون در نظر گرفتن معافیت مقرر،پس از محاسبه از درآمد مشمول مالیات متعلقه تعیین می گردد.در اجرای این بند،مالیات تا سقف متراژ معافیت براساس ستون های بعدی مذکور در جدول شماره (۱) محاسبه شود.

 

۸- با توجه به ماده ۵۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، اشخاصی که مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی شده اند، در صورت عدم ثبت نام تا مهلت های مقرر اعلام شده امکان برخورداری از معافیت را نداشته،در این صورت حداقل مالیات موضوع این دستورالعمل،بدون در نظر گرفتن معافیت مقرر،پس از محاسبه از درآمد مشمول مالیات متعلقه تعیین مـی گردد.در اجـرای این بند، مالیات تا سقف متراژ معافیت بر اساس ستون های بعدی مذکور در جدول شماره (۱) محاسبه شود.

 

۹- مالیات مکسوره در اجرای ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم از مالیات محاسبه شده به شرح فوق کسر می گردد.

 

ب- نمونه انتخابی:

 

۱۰-در اجرای ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه های تسلیمی در چارچوب خوداظهاری به میزان ۱۵% (پانزده درصد) آن با نظر مدیرکل امور مالیاتی تعیین می گردد مشروط به اینکه در دو سال گذشته به عنوان نمونه انتخاب و رسیدگی نشده باشد.

 

۱۱- اظهارنامه هائی که حائز شرایط مقرر در این دستورالعمل بوده و به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشوند، قطعی تلقی می گردند.

 

۱۲- اعضائی که اظهارنامه آنها در اجرای بند (۱۰)این دستورالعمل به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می گیرد، در صورتی که درآمد مشمول مالیات قطعی(قبل از کسر معافیت) بدست آمده با درآمد مشمول مالیات ابرازی طبق اظهارنامه تسلیمی آنان بیش از ۱۵% اختلاف داشته باشد، مشمول حکم ماده ۱۹۴ ق.م.م خواهند بود.

 

ج- سایر شرایط:

 

۱۳-این دستورالعمل با در نظر گرفتن تعرفه حق الزحمه خدمات مهندسی رشته های معماری،عمران، مکانیک و برق و … مصوب سال ۱۳۹۲ تنظیم گردیده است،بنابراین چنانچه اسناد و مدارک مثبته ای بدست آید که هریک از اعضاء تعرفه مذکور را رعایت ننموده باشند (حق الزحمه بیش از مبلغ تعرفه دریافت نموده باشد) مالیات مابه التفاوت نسبت به تعرفه یاد شده،مطابق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم، قابل مطالبه و وصول خواهد بود.

 

۱۴- با عنایت به آگهی منتشره در روزنامه های کثیرالانتشار در نیمه اول سال ۱۳۹۲، مؤدیانیکه ظرف ۵ سال متوالی(عملکرد سال های ۸۷ تا ۱۳۹۱)مالیات آنها بر اساس خوداظهاری قطعی شده است، مالیات آنها برای غملکرد سال ۱۳۹۲ مشمول خوداظهاری موضوع این دستورالعمل نبوده و از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.

 

۱۵- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای برای هریک از اعضاء تحصیل گردد که حاکی از بیش از ۴% (چهار درصد) اختلاف متراژ ابرازی مؤدی با متراژ مندرج در اسناد و مدارک به دست آمده باشد و یا حاکی از درآمد یا فعالیتهای مرتبط دیگری باشد که درآمد آن ابراز نشده است،پرونده آن عضو با نظر و تأئید اداره کل مربوطه از خوداظهاری خارج و وفق قانون مورد رسیدگی قرار می گیرد.

 

۱۶- در صورتی که مسئولیت نظارت ساختمان یا محاسبه به موجب پروانه صادره به عهده دو یا چند نفر محول شود، در این صورت متراژ بین افراد فوق تسهیم می گردد.

 

۱۷- در صورتی که پس از صدور پروانه ساختمان، پروانه دیگری جهت افزایش بنا صادر شود،در صورت ابراز متراژ پروانه اولیه در فرم پیوست اظهارنامه به شرح بند (۵) به منظور اجتناب از محاسبه مضاعف مالیات، صرفاً افزایش بنا بابت پروانه ثانوی ملاک محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت. همچنین هرگاه مهندسی پس از پرداخت مالیات براساس متراژ مندرج در برگه های طراحی و نظارت، به استناد مدارک مثبته اثبات نماید که امر طراحـی و نظارت را انـجام نـداده است و این امر مورد تأئید مرجع صدور برگه های طراحی و نظارت نیز واقع گردد،در آن صورت مالیات دریافت شده با رعایت مفاد ماده ۲۴۲ ق.م.م مسترد خواهد شد.

 

۱۸- سازمـان های نـظام مهندسی ساخـتمان مـوظفـند حـداکثر تـا تـاریـخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۳ فهرست اطلاعات مربوط به فعالیتهای مهندسی هریک از مهندسین را به تفکیک نوع فعالیت،کل متراژ و متراژ کارکرد هریک از آنها برای هر مورد کار به ادارات امور مالیاتی ذیربط تسلیم نمایند.(به شرح فرم پیوست شماره۲).

 

۱۹-در صورتی که سازمان نظام مهندسی تمایل داشته باشند فهرست اعضاء خارج از طرح خوداظهاری و نمونه انتخابی برای رسیدگی خود را دریافت نمایند، سازمان امور مالیاتی مؤدیان مالیاتی فهرست مذکور را بر اساس فایل ارسالی سازمان مربوط که شامل نام،ام خانوادگی، شماره ملی، کدپستی و نشانی خواهد بود را به اتحادیه مذکور اعلام خواهد نمود.

 

۲۰- سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلف است تمام تلاش و مساعی خود را جهت جلب مشارکت اعضای خود به منظور رعایت مفاد این دستورالعمل به عمل آورد.

 

۲۱- مفاد این دستورالعمل پس از امضاء در هیچ مرحله ای قابل تجدید نظر و یا تغییر نخواهد بود.

 

 

 

علی عسکری

 

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

 

 

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار بی‏کار، خواب تنخواه می‏بینه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 8 اردیبهشت 1403