..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ زنگ هشدار مالیات

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

 

با توجه به این موضوع و با فرض ثابت‌بودن مقدار تولید ناخالص داخلی، کل درآمدها از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده، باید به ۲۰درصد افزایش می‌یافت زیرا مالیات بر ارزش افزوده که در سال گذشته پنج‌درصد بود با یک‌درصد رشد به شش‌درصد در سال‌جاری رسیده است. همچنین با فرض ثابت‌بودن تولید ناخالص داخلی به نسبت درآمدهای مالیاتی، کل مالیات وصولی در نیمه نخست سال‌جاری دست‌کم باید ۴۵ تا ۵۰‌درصد افزایش می‌یافت در حالی که عسکری، رییس کل سازمان امور مالیاتی از رشد ۲۸‌درصدی این درآمدها نسبت به نیمه اول سال گذشته خبر می‌دهد.
در این زمینه ذکر دو نکته حایزاهمیت است: نخست در صورتی که نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال‌جاری ثابت می‌ماند دیگر شاهد کاهش شدید درآمدهای مالیاتی نبودیم.
و دوم نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرده در حالی‌که رشد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده این موضوع را نشان نمی‌دهد. این گفته به این معنی است که سازمان امور مالیاتی در وصول مالیات، کم‌کاری نکرده بلکه کاهش تولید ناخالص داخلی در شش ماه نخست سال‌جاری منجر به افت درآمدهای مالیاتی شده است. پیش‌تر طی یادداشتی در همین زمینه، کاهش چشمگیر تولید ناخالص داخلی یادآوری شد اما این مساله توسط وزارت اقتصاد دولت دهم تکذیب شد.
آنگونه که از آمار مربوط به مالیات‌های وصول‌شده پیداست، تولید ناخالص داخلی در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته سه تا پنج‌درصد کاهش داشته و مهم‌تر اینکه این کاهش تا پایان سال، ادامه خواهد داشت. از این‌رو، ضرورت اعمال تدابیر فوری، جدی و عمیق و اصلاح ساختار ناکارآمد اقتصادی دوچندان می‌شود. دولت با راهکارهای مقطعی و وصله‌پینه‌ای، هیچ‌گاه نمی‌تواند مسایل و مشکلات اقتصاد را رفع کند.
واقعیت کاهش تولید ناخالص داخلی که از لابلای آمار مالیات بیرون آمده، نیازمند اقدامات فوری و قاطع است زیرا سقوط آزاد اقتصاد ایران که از نیمه دوم سال ۹۰ آغاز شده، هنوز هم ادامه دارد و اسف‌بارتر اینکه تا پایان سال هم نمی‌توانیم مانع این سقوط آزاد شویم. بهبود اوضاع اقتصادی کشور از اوایل سال ۹۳ آغاز می‌شود به شرطی که دولت از هم‌اکنون تصمیمات لازم را اتخاذ و در دستور کار خود قرار دهد. اجرای هر تصمیمی باید قاطعانه و همچنین از انسجام لازم برخوردار باشد. اگر سیاست‌های دولت، فاقد انسجام باشند بهتر است که دولت هیچ تصمیمی اتخاذ نکند.

سعید لیلاز
روزنامه مشرق

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

رشوه که از در وارد شه، بندها(ی حسابرسی) از در دیگه می‌ره بیرون!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 5 اردیبهشت 1403