..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ سرمایه انسانی چیست؟

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

سرمایه انسانی چیست؟

 

 

به گزارش بانکی دات آی آر،به جرات می‌توان گفت که سرمایه انسانی عاملی است که بیش از هر عامل دیگری بر روی رشدو بقای سازمانی تاثیرگذار است.تمام سازمان‏ها به دنبال جذب و از آن مهم‏تر حفظ و توسعه بهترين افراد براي انجام فرايندهاي جاري و فعاليت‌هاي آتي خود هستند، تا از اين طريق بتوانند اهداف و استراتژي‌هاي از پيش تعيين شده را محقق سازند. به همين سبب، سازمان‏ها در هنگام استخدام و يا انتصاب افراد در شغل‏ها و مناصب بالاتر، سعي مي‏كنند با استفاده از رويه‏ ها و فرايندهايي خاص، از استخدام افراد مناسب و برنامه‌ريزي براي توسعه كاركنان اطمينان يابند.

 

رعايت تناسب استعدادهاي فرد با نيازمندي‏هاي شغل در هنگام انتخاب افراد براي استخدام و انتصاب به مشاغل بالاتر، اهميت بسياري دارد. تحقيق‏هاي وسيع انجام شده در سازمان‏ها نشان مي ‏ دهند كه تنها 17 درصد از كاركنان با همه توان، استعداد وانگيزه خود درگير كار هستند ، 63 درصد در حد معمول و در چارچوب حداقل استانداردها و انتظارها كار مي‏كنند و 20 درصد بقيه (به دليل عدم تناسب استعداد، تمايل، علاقه‌ و شخصيت خود با شغل) نه تنها ناراضي و ناراحت هستند بلكه اصرار دارند كه ناخشنودي و نارضايتي خود را به كاركنان ديگر نيز انتقال دهند. اين امر مويد آن است كه روش‏ها و فرايندهاي استخدام و انتصاب نظام‏مند نبوده و نتيجه آنها تفاوت چنداني با انتخاب تصادفي ندارد.

 

از سوي ديگر، همان‌گونه که سازمان‌ها به شناخت کارکنان خود نياز دارند تا بر اساس آن وضعيت نيروي انساني را بهبود بخشيده و تحولات مثبتي ايجاد نمايند، افراد نيز براي پيشرفت و نيل به اهداف شغلي، نياز به آگاهي از سطح شايستگي‌هاي خود دارند. اين آگاهي سبب مي‌شود که ايشان به نقاط قوت و قابل بهبود خود و ميزان انطباق فعاليت‌هايشان با اهداف سازمان پي برده و تمهيدات لازم را براي اثربخشي بيشتر تلاش‌هايشان به کار ببرند.

 

در جهان متلاطم امروزی شرکتهای پیشرو بیش از هر دوره و زمان دیگری به اهمیت و توجه به کارکنان خود پی برده‌اند آنها دریافتند که چگونه می‌توان با تاکید بیشتر بر حفظ و توسعه سرمایه انسانی خود در بالاترین نقطه اقتصاد جهانی جای گرفت.
سرمایه انسانی کلیدی برای رشد اقتصادی جوامع محسوب می‌شود و یک سرمایه مهم و ضروری می باشد که سازمان در جهت رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کند و از این نظر می توان آن را با سرمایه‌ها و دارایی‌های فیزیکی سازمان مقایسه کرد.
از آنجا که توانایی و مهارت افراد به عملکرد بهتر و بهره‌وری سازمان کمک می‌کند انجام هرگونه هزینه در آموزش و توسعه آن نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود که سازمان تا مدتها می‌تواند از نتایج آن بهره مند شود. دلیل این امر این است که در محیط متغیر و شدیداً رقابتی امروزی تنها با کمک نیروی انسانی خلاق و نوآور است که می‌توان به مزیت رقابتی دست یافت.
در نتیجه سازمانها باید به سازمانهایی پویا و یادگیرنده تبدیل شوند تا کارکنانشان با توانایی‌هایی که از خود بروز می دهند قابلیت انطباق با تغییرات را در عرصه رقابت داشته باشند.
بنابراین توجه به اهمیت سرمایه انسانی نتایجی را به همراه خواهد داشت که عبارتند از:

 

– سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه انسانی به عنوان یکی از اجزای اساسی سازمان شناخته می شود سبب ارتقا کارکنان می‌شود.
– با سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی ، کارکنان دانش و مهارتهای لازم را برای خلق محصولات و خدمات جدید بدست می‌آورند.
– بر بهره‌وری کارکنان در محیط کار تاثیر گذار است .
– باعث توانایی درونی شرکت در کسب مزیت رقابتی می‌شود.
– سبب بهره‌وری در اقتصاد ملی می‌گردد. ( بر بهره ‌وری در اقتصاد ملی تاثیر گذار است)
– سبب رشد اقتصاد ملی می شود

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

استانداردهای ترجمه‌شده رو که دیگه براش هورا نمی‌‏کشن!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 9 فروردین 1403