..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ مجازات بدهکاران و متقلبان مالیاتی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

مجازات بدهکاران و متقلبان مالیاتی

با توجه به تاکید بیشتر در درآمدهای مالیاتی به جای درآمد نفت در چند ساله اخیر باید انتظار برخورد های قانونی با افراد حقیقی و حقوقی یادشده را داشته باشیم و شاید بتوان گفت که این ماده نشان از عزم جدی دولت در برخورد با بدهکاران و متقلبان مالیاتی دارد و در این راستا سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت شرکت‌ها را به صورت مشترک مسوول‌ این کار کرده است. نمونه‌ای از این عزم جدی را می‌توان در پیش‌نویس لایحه تحول نظام مالیاتی کشور مشاهده کرد که تا‌کنون به تصویب مجلس نرسیده است. طبق ماده ۴۳ (الحاق مواد ۲۷۵ و ۲۸۱) آن لایحه مصداق جرم مالیاتی تعریف و مجازات حبس از ۳ ماه تا دو سال در نظر گرفته شده است و دامنه مجازات مزبور نه فقط شامل اعضای هیات مدیره بلکه متضمن حسابداران، حسابرسان و ماموران مالیاتی نیز هست. بنابراین تصویب ماده ۵۶ بودجه مبنی بر برخورد با افراد یادشده را باید به فال نیک گرفت که در شفاف‌سازی فضای اقتصادی و مالی کشور تاثیر‌گذار خواهد بود، اما در رابطه با اجرای آن لازم است به چند نکته ذیل توجه کرد.
۱- ماده یادشده، بدهکاران مالیاتی و متقلبان مالیاتی را در یک ردیف قرار می‌دهد و مجازات یکسانی را در این بند برای آنها در نظر می‌گیرد در صورتی که انجام معاملات صوری یک عمل عامدانه (جرم) است، ولی بدهی مالیاتی لزوما یک عمل عامدانه نیست.
۲- در ماده یادشده برای مشخص کردن اسامی بدهکاران مالیاتی، میزان مشخص نشده و پرسشی که در اینجا مطرح است این است که آیا هر شخصی با هر مبلغ بدهی مالیاتی و با توجه به حجم معاملات، مشمول ماده بالا خواهد بود و همین امر در مورد معاملات صوری و مرتکبان آن صادق است، به طور نمونه افرادی که فعالیت اصلی آنها انجام عملیات صوری (اصطلاحا کد فروش) است با افرادی که به‌صورت موردی این عمل خلاف را انجام داده‌اند باید با یک دید و مجازات یکسان در نظر گرفته شوند.
۳- ماده موردنظر، نوع بدهکاران مالیاتی را مشخص کرده است این نکته از این جهت با اهمیت است که با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی باید بیشترین حمایت از شرکت‌های تولیدی و فعالیت‌های تولیدی صورت پذیرد و در این قسمت بیشترین ظرفیت مدارا را نسبت به بقیه فعالیت‌ها با آنها کرد.
۴- با توجه به موارد فنی که ممکن است در اجرای این ماده اتفاق افتد بهتر بود مانند سایر موارد مشابه، در این ماده پیش‌بینی شده و تهیه آیین‌نامه یا دستورالعملی مد‌نظر قرار می‌گرفت.
در پایان می‌توان گفت که تصویب لایحه مالیاتی می‌تواند نوید مثبتی باشد که امید است با تصویب و اجرای آن قسمت عمده‌ای از مشکلات نظام مالیاتی کشور حل شود.

علی بخشی *
*حسابدار رسمی و حسابدار مستقل

منبع : دنیای اقتصاد

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

به مردود می‌گیره تا به مشروط راضی شه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 7 اردیبهشت 1403