..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ مدرک معادل چه کسانی تبدیل به مدرک رسمی می شود؟

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

مدرک معادل چه کسانی تبدیل به مدرک رسمی می شود؟

غلامعلی نادری در گفتگو با مهر درباره شرایط ادامه تحصیل آن دسته از دانشجویانی که دارای مدرک معادل هستند با خاطرنشان ساختن یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 77، گفت: بر اساس مصوبه سال 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارائه مدرک معادل ممنوع است و در صورتیکه دارندگان مدرک معادل در آزمونهای جامع ورودی دانشگاهها شرکت می کردند می توانستند در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند که به این منظور، سه آزمون جامع برای آنان برگزار شد.

سال 77 یک خط قرمز برای مدرک معادلها

وی ضمن دسته بندی دارندگان مدرک معادل، به شرایط و ضوابط جدیدی که وزارت علوم به تازگی برای ادامه تحصیل این افراد تصویب کرده، اشاره کرد و افزود: برخی دارندگان مدرک معادل که از موسسات آموزش عالی متنوعی مدرک مذکور را دریافت کردند، نتوانستند در آزمون جامع شرکت کنند. بنابراین برای ارائه یک فرصت دیگر جهت ادامه تحصیل این افراد، تمهیداتی اندیشیده شد.

نادری ادامه داد: در صورتیکه برخی متقاضیان پیش از سال 77 در آزمون شرکت کرده و پذیرفته شده باشند امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند اما اگر اتمام درس و دریافت اصل مدرک برای عده ای به بعد از سال 77 موکول شده، مدرکشان معادل باقی می ماند ولی به این دلیل که پیش از سال مذکور پذیرفته شده اند، تحصیلشان منعی ندارد.

مدارک چه کسانی مورد تایید نیست

به گفته مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی وزارت علوم، گروه سوم را آندسته از داوطلبانی تشکیل می دهند که بعد از سال 77 در آزمون شرکت کرده، پذیرفته شدند و مدرک معادل دریافت کردند اما نمی توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و مدرکشان مورد تایید نیست.

نحوه ادامه تحصیل کاردانی ها و کارشناسی ها

این مقام مسئول وزارت علوم با اشاره به آن دسته از افرادی که مدرک معادلشان مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی است، اظهار داشت: افرادی هم که می توانند ادامه تحصیل دهند و مدرک معادل کاردانی و کارشناسی داشتند به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول: اگر  محل تحصیل و دروسی که گذرانده اند مورد تایید وزارت علوم باشد، می توانند در دوره های رسمی ورود به دانشگاه شرکت کرده و به مقطع بالاتر بروند اما ممکن است دانشگاههای آزاد یا پیام نور مانع تحصیل عده ای از این افراد شده باشند؛ بر اساس آیین نامه اعلام شده، تحصیل این دانشجویان نیز منعی ندارد اما نکته ای که وجود دارد این است که چنانچه در دانشگاههای دولتی یا آزاد و در مقطع ارشد قبول شوند، تحصیلشان منعی ندارد ولی مدرک معادلشان در مقطع کاردانی و کارشناسی تبدیل به مدرک رسمی نمی شود، در واقع مدرک جدید تحصیلی دریافت می کنند اما مدرک معادلشان به دوره رسمی تبدیل نمی شود.

ارائه 20 واحد جبرانی

وی درباره گروه دوم، اظهار داشت: گروه دوم، افرادی هستند که دوره های کاردانی و کارشناسی را گذرانده اند ولی محل تحصیلشان داری مجوز نیست اما دوره آنان دارای مجوز از شورای گسترش است، این افراد می توانند در آزمون ارشد شرکت کنند اما دانشگاه به این افراد 20 واحد جبرانی ارائه می دهد. همچنین نمره این 20 واحد نیز نباید از 12 کمتر باشد تا مشروطی تلقی نشوند.

شرایط عدم تغییر مدرک معادل

نادری درباره عده ای دیگر از دارندگان مدرک معادل، گفت: دارندگان مدرک معادل در مقطع کارشناسی ارشد در صورتیکه موسسه محل تحصیل و مواد درسی شان مورد تایید وزارت علوم باشد حق شرکت در ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز دولتی و دانشگاه آزاد را دارند و می توانند مدرک رسمی دریافت کنند اما مدرک معادلشان در ارشد، بدون تغییر باقی می ماند.

دکتری ها حد نصاب بگیرند

وی ادامه داد: گروهی دیگر از دارندگان مدرک معادل در مقطع کارشناسی ارشد که دوره شان از شورای گسترش مجوز ندارد اما برگزاری دوره های رسمی وزارت علوم را گذرانده اند، می توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند اما باید حد نصابی را در آزمون دکتری کسب کنند.

وی ادامه داد: یک سری از داوطلبان هستند که متقاضی ورود به مقطع دکتری هستند اما دوره آنان از شورای گسترش مجوز ندارد و دوره های رسمی را نیز طی نکرده اند این داوطلبان به هیچ عنوان امکان ادامه تحصیل ندارند.

مدیرکل دفتر آموزشهای غیردولتی وزارت علوم، با اشاره به کمیته ای که برای دارندگان مدرک معادل راه اندازی شده، گفت: گروهی که باید حد نصاب را بیاورند و 20 واحد جبرانی بگذرانند در کمیته ای سه نفره شامل سازمان سنجش برنامه ریزی آموزش عالی و گسترش، مورد بررسی قرار می گیرند تا حد نصاب لازم برای مقطع دکتری برایشان مشخص شود، همچنین تصمیم گیری درباره گذراندن 20 واحد جبرانی در این کمیته صورت می گیرد.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابرسی مفت نمي‌شه، ممیزم دوست نمي‌شه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 28 فروردین 1403