..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ معافیت کتابفروشان از مالیات / کتاب‌های خارجی هم از مالیات معاف شدند

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

معافیت کتابفروشان از مالیات / کتاب‌های خارجی هم از مالیات معاف شدند

به گزارش فارس نشست معافیت مالیاتی کتابفروشان به همت خبرگزاری مهر عصر امروز برگزار شد. جمشید آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این نشست گفت: اولین باری که بحث مالیاتی ناشران مطرح شده است طی مصوبه مجلس در سال 76 بوده است. در آن سال قید شده بود که ناشران تا 5 سال بعد از آغاز فعالیت از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. بعد از آن، لایحه دولت به مجلس می‌رسد و سال 79 فعالیت انتشاراتی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. سپس در سال 80، لایحه اصلاحی معافیت مالیات‌های مستقیم مورد تصویب قرار می‌گیرد که در این لایحه مشاغل فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و انتشاراتی از پرداخت مالیات معاف شدند. ماده‌های 15 و 16 این آئین‌نامه می‌گوید وقتی قرار است از معافیت‌های مالیاتی استفاده شود باید مؤدی تکالیف مالیاتی نظیر ارائه اظهارنامه را انجام دهد و ماده 16 تصریح می‌کند که اگر تکالیف انجام نشود از معافیت مالیاتی محروم می‌شود ولی در قانونی که از آئین‌نامه بالاتر است این معافیت تصریح شده است. ماده 12 همین آئین‌نامه برای این است که مصادیق را تعیین کند. مشاغل این آئین‌نامه را سازمان مالیاتی با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌کند و این ماده با بند ل ماده 139 تعارض دارد.

وی افزود: در سال 1387 در ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مشاغل را به 3 دسته تقسیم می‌کنند. بند «الف»، شامل شرکت‌ها که دارای تکالیف مالیاتی سختی هستند. بند «ب» که باید دفاتر درآمد و هزینه داشته باشند و بند «ج» که فقط صورت خرید و فروش خود را نگهداری کنند که کتابفروشان کماکان تا این سال در این بند قرار دارند اما در سال 87 یک سری از مشاغل از طرف سازمان مالیاتی از بند «ج» به بند «ب» منتقل می‌شوند که ناشران از همین دسته هستند. دو سال رسیدگی مالیاتی به در کشور ما عقب است و رسیدگی به کتابفروشان نیز به تعویق افتاد و پس از سال 90 که سازمان امور مالیاتی موضوع عملکرد اصل 88 را رسیدگی کرد، از ناشران خواست دفاتر حسابرسی را به این سازمان ارائه کنند، در حالی که ناشران اصلا چنین دفتری نداشتند که این ماجرا تا سال گذشته نیز ادامه داشته است. مالیاتی که از ناشر اخذ می‌شده است مالیات بر درآمد نبوده است بلکه تعداد تیراژ را ضرب در قیمت پشت جلد می‌کردند و مالیات را محاسبه می‌نمودند. سازمان امور مالیاتی نمی‌پذیرد که این ناشی از خلاء قانونی است زیرا قوانین هرقدر هم کامل باشد باز نیاز به تفسیر دارد و ما تقاضای استفسار بند «ل» ماده 139 را از مجلس کرده‌ایم. ما در فقه بحثی داریم که می‌گوید عام موخر ناسخ خاص مقدم نیست و بنابراین اصل فقهی ماده دوم ماده اول که قدیمی‌تر است را از اعتبار ساقط نمی‌کند.

*کتابفروشی یک شغل فرهنگی است

وکیلی نماینده سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: ماده 139 دارای یک ماده است که به تصویب هیأت وزیران رسیده که دارای یک دستورالعمل است که به امضای دو وزیر اقتصاد و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و ناشران و کتابفروشان در این دستورالعمل از مالیات معاف شدند. بررسی‌های بسیاری در این چند سال صورت گرفته است و ما طی این سال‌ها با این مشکلات کنار آمدیم و تا امروز، که عده‌ای می‌گفتند که کتابفروشان همان مصادیق ناشر هستند. در این مدت و در جلسات بسیار سعی کردیم که کتابفروش را نه به عنوان ناشر بلکه به عنوان یک شغل فرهنگی نگاه کنیم و موافقت شد که کتابفروشان از مالیات معاف شوند.

*کتابفروشان از مالیات معاف شدند

نماینده سازمان امور مالیاتی گفت: کتابفروشی و کتابخانه‌های عمومی بر اساس فهرست مصادیق از مالیات معاف شدند. سازمان مالیاتی این موضوع را پذیرفته و فقط امضای دو وزیر را نیاز دارد و آقای عسگری آن را قبول کردند.

*تاکنون از کتابفروش غلط دفاع می‌کردند

وی افزود: سازمان مالیاتی هیچ تفسیری از آئین‌نامه و دستورالعمل نداشته است وقتی صراحتی وجود ندارد به نظرم این تفسیر به رای از طرف ذی‌نفعان صورت می‌گیرد. تاکنون نگاه این طور بوده است که اگر دفاعی از کتابفروشی می‌شده است می‌گفتند که کتابفروش همان ناشر است که این دفاع غلطی است. ناشری که از ارشاد مجوز گرفته و کتابفروشی که یک شغل تجاری به حساب می‌آید با یکدیگر یکسان نیستند که با این شرایط باز هم سازمان امور مالیاتی ورود کرده و کتابفروشی را یک شغل فرهنگی قلمداد نموده است.

*انتشاراتی یک شغل نیست، مجموعه‌ای از مشاغل است

جمشید آموزگار گفت: اگر اتفاقاتی افتاده است به علت حضور جناب وکیلی است. به نظرم تعبیر شما درست نیست. در بند «ل» از 4 فعالیت نام می‌برد فعالیت انتشاراتی یک شغل نیست، بلکه یک فعالیت است که دارای زیرمجموعه هایی مرتبط با حوزه‌های نشر است.

 *سازمان امور مالیاتی این معافیت را رقم زد

وکیلی گفت: سازمان امور مالیاتی خودش این معافیت را رقم زد و این موضوع در این دولت هم به معاونت حقوقی دولت رسید و ما به عنوان فعالیت فرهنگی این معافیت را مشمول کتابفروش کردیم. وقتی که کتابفروشی به عنوان یک فعالیت فرهنگی قلمداد شود دیگر حرفی نیست.

 *وزیر ارشاد جویای فهرست مصادیق است

لادن حیدری در ادامه گفت: این جدول یک گستره وسیعی از حوزه‌های فرهنگی و هنری را در بر می‌گیرد. در روز جمع‌بندی این جدول نماینده سازمان سینمایی حضور پیدا نکرد و فهرستی نیز ارائه نکردند تا قدرت چانه‌زنی داشته باشیم. از همین رو ما از سازمان مالیاتی یک فرصت دیگر خواسته‌ایم تا بتوانیم مشاغل سینمایی را نیز در این لیست قرار دهیم. باید یادآور شد که همکاران سازمان مالیاتی در صدد حذف شغلی از این لیست نیستند و اگر جایی هم گره‌ای وجود داشت سعی شد با عناوینی دیگر شامل معافیت شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مستمر جویای این فهرست هستند و فقط در انتظار افزودن لیست سینما به این فهرست هستیم تا بتوانیم آن را نهایی کنیم.

آموزگار پرسید: اگر فردا نماینده سازمان مالیاتی عوض شد تکلیف چه می‌شود؟

 *هم قانون را اجرا می‌کنیم هم در کنار مؤدی هستیم

وکیلی در پاسخ گفت: قضیه اینطور نیست. این موضوع به تائید دو وزیر رسیده است اگر قرار باشد هر دو سال که می‌توان این لیست را مورد بازبینی قرار داد شغلی را حذف کنیم در حقیقت تضییع حق دولت شده است و این زیان باید جبران شود. قرار دادن عنوان بازبینی در این آئین‌نامه فقط راهکاری است تا مشاغل بیشتری به این لیست افزوده شود نه اینکه حذف گردد سازمان مالیاتی آیین‌نامه را به گونه‌ای اصلاح کرد که مشکل عده‌ای از سال 81 را برطرف کند. نگاه امروز اینطور است تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد طرف مؤدی مالیاتی گرفته شود. در حوزه تولید که جنبه مقدسی دارد و با توجه به شرایط امروز حداکثر همراهی را در دریافت مالیات می‌نماییم. نگاه این است که در کنار فعال اقتصادی باشیم ولی قانون را نیز اجرا کنیم. تلاش کردیم که در اصلاح آیین‌نامه به نفع مؤدی به گونه‌ای که حتی خودش هم به فکرش نمی‌رسید، کمک کرده باشیم.

*تا قبل از برنامه پنجم مؤدیان معاف می‌شوند

همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: تبصره ماده 16 اجرایی بند «ل» تصریح کرده اگر در گذشته فقط فعالیت‌های هنری و سینمایی آن هم در صورت تسلیم اظهارنامه از پرداخت مالیات معاف بودند، اکنون مصوب شده است که مشاغل چهارگانه از این معافیت مالیاتی برخوردار شود. مؤدیان قبل از برنامه پنجم از پرداخت مالیات معاف و اگر پرداخت کرده‌اند به ایشان بازپس داده شود.

*کتاب‌های خارجی هم از مالیات معاف هستند

وکیلی در ادامه گفت: فروش کتاب چه کتاب داخلی باشد و چه خارجی از پرداخت مالیات معاف است البته باید یادآور شوم که مالیات بر درآمد فروش کتاب خارجی از پرداخت مالیات معاف شود.

*لوازم‌التحریر فروش‌ها معاف نیستند

حیدری گفت:‌ ضوابطی که اکنون تهیه شده است صرفاً فروش کتاب را مدنظر دارد و سایر فروشگاه‌های محصولات فرهنگی نظیر لوازم‌التحریر فروشی‌ها از این معافیت برخوردار نیستند.

*در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای فعالیت کتابفروشی‌ها هستیم

امیرزاده گفت: در یک فضای درک مشترک و تعامل میان ارشاد و سازمان مالیاتی این تسهیلات برای کتاب‌فروشان در نظر گرفته شد. ما هیچ‌گاه احساس نکردیم که سازمان مالیاتی در مقابل ما ایستاده است حل این موضوع که یک پدیده چند وجهی به شمار می‌آمد که بعد از 12 سال اتفاق بزرگی بود. سازمان امور مالیاتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه‌ها و اتحادیه ناشران وجوهی بودند که کمک کردند تا این فهرست مصادیق نهایی شود. در تعیین فهرست مصادیق جاده یک طرفه نبود و تعامل خوبی صورت گرفت. در بحث صدور مجوزها که باید ارشاد آن را تولی‌گری می‌کرد و سازمان امور مالیاتی روی آن نکته داشت در حال تدوین آیین‌نامه‌ای در رابطه با تأسیس و صدور مجوز برای فعالیت‌ کتابفروشی هستیم. اگر بحث مجوز‌ها حل شود موضوعی روی زمین مانده نخواهیم داشت. در هفته سوم مرداد در نظر داریم که موضوع نحوه معافیت‌ها را بررسی کنیم.

*یک واحد مستقل مالیاتی برای حوزه فرهنگ

وی افزود: تاکنون مجوز کتابفروشی‌ها را ما صادر نمی‌کردیم و بخش‌هایی که ناظر بر آن 4 دسته فعالیت بود نیاز به مجوز ارشاد دارد و در آئین‌نامه نیز قید شده که حتما باید ارشاد مجوز داده باشد تا از معافیت بهره ببرند. ما می‌خواهیم از سازمان امور مالیاتی که یک واحد مستقل مالیاتی برای رسیدگی به امور مالیاتی حوزه فرهنگ در نظر بگیرند.

وکیلی در پایان گفت: تا دو سال آینده طرح جامع سازمان امور مالیاتی اجرایی خواهد شد که بر این اساس در دو بخش خدمات و رسیدگی فعالیت این سازمان تقسیم می‌شود که در بخش رسیدگی قرار است که نه فقط کتابفروشان بلکه همه مشاغل تخصصی شود و این از برنامه‌های آتی سازمان است.

وی همچنین به معافیت مالیاتی خبرنگاران نیز اشاره کرد و گفت: خبرنگاران به عنوان یک حقوق‌بگیر فعالیت می‌کنند و در قانون برای حقوق‌بگیران تعاریفی وجود دارد. خبرنگاران به عنوان خبرنگار مستقل شناخته نمی‌شوند بلکه حقوق‌بگیر یک مجموعه‌ای هستند که مشغول فعالیت مطبوعاتی است و فقط مجموعه آنها از پرداخت مالیات معاف است.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هر حساب‌‏سازی یه دادگاه‌بازی هم داره!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 6 اردیبهشت 1403