..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ موضوع عدم شمول ماليات ماده 105

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

موضوع عدم شمول ماليات ماده 105

 

برخی دیگر از همکاران محترم حسابرس حرفه‌ای نظر مخالف داشتند والنهایه رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به استعلام اینجانب در این خصوص، سود حاصل از افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌های سریع‌المعامله را مشمول مالیات عملکرد دانست.
با این پاسخ سازمان امور مالیاتی، اولین مشکلی که برای شرکت‌ها به وجود می‌آمد، در صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه منتهی به ۳۱/۰۶/۱۳۹۳ آنها بود که باید از این بابت ذخیره مالیات در حساب‌ها منظور می‌کردند که به‌خصوص در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، آثار نامطلوبی بر سود آنها و در نهایت معاملات سهام در بورس اوراق بهادار و شاخص آن داشت.
خوشبختانه با تلاش‌های تحسین‌برانگیز رییس هیات عامل و مدیرعامل محترم سازمان حسابرسی، مجمع عمومی صاحبان سهام مورخ ۲۵/۶/۱۳۹۳ سازمان حسابرسی به دلیل ناروشنی موجود در مسایل مالیاتی مرتبط با استاندارد حسابداری تجدیدنظر شده شماره ۱۵ سرمایه‌گذاری‌ها و با عنایت به این امر که اقدامات سازمان امور مالیاتی برای رفع مشکلات مربوط تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده است، تاریخ اجرای الزامات استاندارد مذکور را از ۱/۱/۱۳۹۳ به ۱/۱/۱۳۹۴ تغییر داد.
بر این اساس، شرکت‌ها در سال‌جاری ملزم به رعایت استاندارد تجدیدنظر شده شماره ۱۵ نیستند و در نتیجه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای برای شش ماهه منتهی به ۳۱/۶/۱۳۹۳ به بعد و نیز صورت‌های مالی پایان سال خود را بر اساس استاندارد قبلی تهیه خواهند کرد بنابراین نیازی به انعکاس سرمایه‌گذاری‌های سریع‌المعامله به ارزش‌های جاری نیست و در نتیجه مالیاتی از این بابت در سال‌جاری بر شرکت‌ها مترتب نخواهد بود.
اگرچه با هشدارهای به موقع و نیز اقدام در خور تحسین سازمان حسابرسی معضل مالیاتی استاندارد حسابداری تجدیدنظر شده سرمایه‌گذاری‌ها حداقل در سال‌جاری برطرف شد اما باید توجه داشت که حل اساسی این مشکل نیازمند انجام اصلاحات لازم در قانون مالیات‌های مستقیم است و شاید بهترین زمان برای این کار هم‌اکنون است که این قانون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

عباس وفادار- حسابدار رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دانشگاه

 

منبع:جهان صنعت

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار دست‌‏پاچه مالیات رو دو برابر می‌کنه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 31 فروردین 1403