..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ نحوه اخذ کد اقتصادی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار


در این خصوص پیش یک کارشناس مالیاتی رفتیم و نظر ایشان را درباره نحوه ثبت نام مشمولین دریافت شماره اقتصادی پرسیدیم وی گفت: آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می نماید به سامانه ثبت نام مودیان و تخصیص شماره اقتصادی به نشانیWWW.TAX.GOV.IR مراجعه و نسبت به ثبت نام و درخواست شماره اقتصادی اقدام نمایند. اشخاص حقیقی و حقوقی که به موجب این دستورالعمل ملزم به اخذ کارت اقتصادی گردیده اند باید هرگونه تغییرات از جمله انحلال، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی و یا سایر موارد را حسب مورد حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تغییرات مذکور، از طریق درگاه به سازمان امور مالیاتی مربوط اعلام نمایند. در غیر این صورت هرگونه مسئولیت ناشی ازآن به عهده دارنده کارت می باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان زمان مهلت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای دریافت و بکارگیری شماره اقتصادی بایستی حسب مورد از شماره ملی و شناسه ملی به عنوان شماره اقتصادی استفاده نمایند.

وی در خصوص مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی نیز چنین گفت: کپی برابر اصل از کلیه مدارک ثبتی شرکت شامل اساسنامه، شرکتنامه و تقاضانامه واظهارنامه، اصل سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی،کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره، گواهی امضاء در دفتر خانه رسمی، تکمیل دفترچه مشخصات شرکت و مهر و امضاء اعضای مجاز، در صورت تشکیل پرونده توسط وکیل اصل وکالتنامه وکیل با مهر و امضای شرکت از جمله مدارک مورد نیاز جهت دریافت شماره اقتصادی است. همکار مالیاتی در خصوص اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی گفت: کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند، همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار از مراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند، مکلف به اخذ شماره اقتصادی می شوند.

وی در مورد اینکه آیا کارمندان هم فعال اقتصادی محسوب می شوند اظهار داشت:کارمندان فعال اقتصادیمحسوب نمی شوند اما همه افراد مشمول ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم فعال اقتصادی به شمار می روند. ازکارشناس ارشد مالیاتی در خصوص تفاوت شماره اقتصادی با کد اقتصادی چند سال اخیر سوال کردیم اظهار داشت: شماره اقتصادی نسبت به کد اقتصادی که در دهه گذشته ارائه شد از مزایای بیشتری برخوردار است که در راستای طرح جامع مالیاتی به مودیان داده می شود. در دوره گذشته فقط بازرگانان کد اقتصادی دریافت می کردند اما این دوره تمام فعالان اقتصادی که فعالیت دارند شماره اقتصادی دریافت می کنند و به تدریج تمام کارهای مراجعه مودیان به صورت مکانیزه و از طریق سایت انجام می گیرد و هر دو طرف از مزیت های لازم برخوردار می شوند. در گزارش بعدی به تخلفات و جرائم موضوع ماده ۱۶۹ و نحوه رسیدگی و مطالبه جرائم توسط ادارات امور مالیاتی و موارد ابطال کارت اقتصادی خواهیم پرداخت.

زهره بهزادی – علیار کریمی فرد

منبع : سازمان امور مالیاتی

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

تقلب چشمه‌ی زاینده است و دولت پاینده!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403