..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ چگونگی تقلب درصورتهای مالی بمنظور بالابردن سود

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

چگونگی تقلب درصورتهای مالی بمنظور بالابردن سود

 

1تقلب از طریق شناسایی نادرست درامدها

درامدها و حسابهای دریافتنی از جمله حسابهایی هستند که آسانتر و بیشتر در تقلب مربوط به صورتهای مالی مورد دستکاری قرار میگیرند. تقلب از طریق درامدها بسیار عادی است، چرا که:

 در بسیاری از موارد، جایگزینها و گزینه های قابل قبولی برای شناسایی نادرست و جعلی درامدها وجود دارد و به همین سبب، شرکتها علاقـه بیشتری به استفاده از این روش برای ارتکاب تقلب دارند، و

دستکاری سود خالص با استفاده از حساب درامد و حسابهای دریافتنی بسیار آسان است. مثال شرکت میتواند از طریق ایجادحساب دریافتنی، درامد نادرست و غیرواقعی شناسایی کند و از این طریق سبب افزایش سود خالص گردد.

2تقلب از طریق حساب موجودی کالا و بهای تمام شده کالای فروش رفته

این نوع تقلب یکی دیگر از موارد تقلب در صورتهای مالی است که با مدیریت بر روی موجودی کالا و بهای تمام شده کالای فروش رفته اتفاق می افتد. مثال هنگامی که شرکت موجودی کالای پایان دوره خود را بیش از واقع بیان میکند، بهای تمامشده کالای فروش رفته کمتر از واقع بیان میشود و این امر موجب افزایش سود ناخالص و خالص میگردد. از سوی دیگر، بهای تمام شده کالای فروش رفته ممکن است با کمتر از واقع بیان کردن خرید کالا و یا موجودی کالای اول دوره، کمتر از واقع بیان شود و سبب افزایش سود ناخالص و سود خالص گردد.

3قلب از طریق بیان بیشتر از واقع داراییها

داراییها را میتوان از راههای مختلفی بیش از واقع بیان کرد که معمولترین این راهها عبارتند از:

 ذف نکردن داراییهایی که ارزششان به علت آسیب دیدگی از بین رفته است،

سرمایه ای محسوب کردن مخارجی که باید به حساب هزینه برده شوند، و

مستهلک نکردن داراییهایی که سالها مورد استفاده قرار میگیرند

(شناسایی نکردن هزینه استهلاک در پایان سال).

زمانی که شرکتی داراییهای خود را بیش از واقع نشان میدهد، چون هزینه و زیان ناشی از آسیب دیدگی و یا استهلاک داراییها را در دفاتر شناسایی نمیکند، زمینه افزایش بیش از واقع سود خالص را فراهم می آورد.

4استفاده نادرست از اقلام خارج از ترازنامه

اقلام خارج از ترازنامه که اغلب برای مدیریت مواردی چون ریسک اعتباری، تامین مالی، بازار و نقدینگی و در قراردادهای اجاره و فعالیتهای تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار میگیرند، ممکن است از طریق انتقال داراییها و بدهیهای پنهان در شرکتهای مختلف و در سالهای مختلف، موجب تقلب در صورتهای مالی شوند.

5تقلب از طریق افشای ناکافی

افشای ناکافی شامل افشای صورتهای مالی گمراه کننده و غیرشفاف وبدون افشا، آثار بااهمیت اقلام مندرج در صورتهای مالی است. به عبارت دیگر، مدیریت با حذف برخی از واقعیتهای بااهمیت در صورتهای مالی که درصورت افشا ممکن است تصمیم گیری استفاده کنندگان را تحت تاثیر قرار دهند، زمینه ارتکاب تقلب را فراهم میکند.

6تقلب از طریق دستکاری در بدهیها

یکی از راههای دستکاری بدهیها، تجدید ساختار نامناسب و استفاده از ابزار ذخیره گیری برای بدهیها است. ایجاد حساب ذخیره، خواه به منظور ادغام یا تجدید ساختار، دعاوی حقوقی و یا سایر عوامل، معمولا باعث ایجاد حساب هزینه، بدهی و یا دارایی کاهنده در دفاتر شرکت میشود. اگر چه ایجاد حساب ذخیره برای جلوگیری از انتقال نادرست هزینه ها در سالهای مختلف (رعایت اصل تطابق)، ابزاری مفید محسوب میشود؛ ولی متاسفانه شرکتها به طور نادرستی از این ابزار جهت مدیریت درامدهایشان استفاده میکنند؛ به این صورت که معمولا ذخیره های مازاد به عنوان هزینه غیرعملیاتی تلقی شده و در دوره های مالی بعدی از سود عملیاتی کسر میگردد. از سوی دیگر، معکوس کردن حساب ذخیره باعث ایجاد سود خالص میشود که برای جبران کسری درامدها مورد استفاده قرار میگیرد.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

آسوده كسيه كه موسسه نداره/ از بیمه و مالیاتش خبر نداره!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403