..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ کارتی که کارگران را بیمه می‌کند

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

کارتی که کارگران را بیمه می‌کند

به گزارش ایسنا، هم اکنون بخش اعظمی از شاغلان حوزه‌های صنعت، ‌ساختمان، فرش و صنایع‌ دستی نیازمند دریافت کارت مهارت هستند؛ این دسته از کارگران بیش از هر چیز به اهمیت داشتن کارت مهارت آگاهند زیرا کارت مهارت یکی از مهمترین شروط بیمه کارگران مهارتی به شمار می‌رود و در واقع با داشتن این کارت می‌توانند در لیست بیمه کارفرمایان برای معرفی به سازمان تامین اجتماعی و بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ای قرار بگیرند.

♦کارت مهارت چیست؟

متولی صدور کارتهای مهارت در کشور سازمان فنی و حرفه‌ای است، این سازمان وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 تشکیل شده و بر اساس ماده 151 قانون برنامه سوم، متولی آموزشهای رسمی و غیر رسمی کوتاه مدت در دو بخش دولتی و غیردولتی است.

رکن اصلی فعالیتهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، آموزشهای علمی، عملی و کاربردی بوده که به منظور ایجاد و افزایش تخصص و مهارت شغلی و کسب توانائی در احراز شغل ارائه و منجر به دریافت گواهینامه مهارت می‌شود؛ بر این اساس افراد متقاضی کارت مهارت پس از شرکت در آزمونهای سنجش مهارت که به منظور تعیین صلاحیت حرفه‌ای و فنی افراد در حرفه مورد نظر برگزار می‌شود، در صورت کسب نمره قبولی موفق به دریافت گواهینامه مهارتی می‌شوند. این سازمان، مهمترین کانون مهارتی و کاربردی کشور و مرتبط با سازمان بین المللی کار (ILO) است و به عضویت رسمی سازمان جهانی آموزشهای مهارتی (TVTO) درآمده است.

کارت مهارت بروز تلفات و حوادث ناشی از کار را کاهش می‌دهد

♦نحوه اخذ گواهینامه مهارت آموزش فنی وحرفه‌ای

اخذ گواهینامه مهارت بستگی به درجه مهارت متقاضی در حرفه مورد نظر دارد، متقاضیان فاقد مهارت باید از طریق یکی از مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای استان و محل اقامت خود اعم از دولتی یا غیر دولتی، آموزشهای لازم را کسب کرده و از طریق همان مراکز به آزمون معرفی شوند تا پس از ثبت نام و شرکت در آزمونهای ادواری ( کتبی و عملی ) و موفقیت در مراحل نظری،عملی و مشاهده‌ای آزمون، گواهینامه مهارت مربوطه را دریافت کنند اما متقاضیانی که در حرفه مورد نظر دارای مهارتهای علمی و عملی لازم مطابق با استانداردهای سازمان باشند می‌توانند با مراجعه به واحد آزمون اداره کل سازمان فنی و حرفه‌ای استان یا شهرستان خود نسبت به ثبت‌نام در آزمون تایید صلاحیت، تکمیل پرونده و ارائه مدارک لازم اقدام کنند.

متقاضیان دریافت کارت مهارت فنی می‌توانند اینترنتی و یا از طریق دفاتر پیشخوان دولت نیز برای شرکت در آزمون مذکور ثبت‌نام کنند که پس از موفقیت در مراحل نظری و عملی آزمون، گواهینامه مهارت برای آنان صادر می‌شود.

به استناد ماده 14 شیوه نامه، گواهینامه مهارت فقط یک بار برای متقاضی صادر می شود لذا در صورت مفقود شدن گواهینامه و درخواست صدور مجدد، از طرف ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌های ذیربط برای یک بار تأییدیه ارزش گواهینامه صادر می شود که دارای ارزش برابر با گواهینامه اصلی است و واحدهای آموزش و پرورش نیز آن را به عنوان سند ارزیابی در نظام تحصیلات کار و دانش منظور می‌کنند.

♦مزایای دریافت کارت مهارت

به گزارش ایسنا، از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها توقع مردم در بحث کیفیت نان بالا رفته و این امر موجب دقت نظر نانوایان شده است لذا در راستای بهبود عملکرد نانوایان در ارتقای کیفیت نان و بالا بردن میزان رضایتمندی مردم، برای شاغلان بخش نان و غله و متصدیان این حرفه با همکاری سازمانهای مربوطه نظیر شرکت غله و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور کارت مهارت پیش‌بینی شده است، همچنین با توجه به ضرورت ارائه آموزش‎های تخصصی به بافندگان فرش و کارگران ساختمانی داشتن کارت مهارت از الزامات این حرفه‌ها‌ به شمار می‌رود.

به گفته علی یارمحمدی – دبیر کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور – شرط بیمه کارگران ساختمانی داشتن کارت مهارت است زیرا بر اساس قانون برای معرفی به سازمان تامین اجتماعی باید آزمونهای مهارت علمی و عملی لازم را گذرانده و تایید صلاحیت شده باشند تا توانایی کار در حرفه مورد نظر را به دست آورند.

وی می‌گوید: در حال حاضر متولی صدور کارتهای مهارت، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است اما بنا به ماده 18 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و در راستای ایجاد سهولت و امنیت نیروی کار شاغل در بخش ساختمان،‌ نظارت و صدور کارت مهارت کارگران ساختمانی بر عهده انجمن‌های صنفی قرار گرفته است با این حال به دلیل عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی، بسیاری از افرادی که به کار ساختمانی اشتغال ندارند با سوء استفاده از سهمیه کارگران واقعی ساختمان و به صرف دادن آزمون مهارت، از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند.

یار محمدی می‌افزاید: متاسفانه روند بیمه کارگران ساختمانی به گونه‌ای پیش می‌رود که هر فرد متقاضی که آزمون فنی و حرفه‌ای را گذارنده و نمره قبولی کسب کند کارت مهارت می‌گیرد در حالی که با این کار ترافیک عظیمی در سازمان تامین اجتماعی به وجود می‌آید و افراد مستحق به دلیل اتمام سهمیه از بیمه شدن باز می‌مانند.

البته او معتقد است که سازمان فنی و حرفه‌ای وظیفه‌ای برای شناسایی کارگر واقعی ساختمانی ندارد و تنها برای متقاضیانی که در مراحل آزمون پذیرفته شوند کارت مهارت صادر می‌کند به همین دلیل پیشنهاد می‌کند که در کنار الزام کارت مهارت، شرایط احراز اشتغال کارگر هم مدنظر قرار بگیرد.

به اعتقاد دبیر کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور اگر در کنار صدور کارت مهارت، دوره‌های آموزشی لازم برای متقاضیان بیمه ارائه شود و احراز اشتغال آنها به تایید انجمنهای صنفی برسد در معرفی کارگران واقعی ساختمان موثر است.

کارت مهارت و اشتغال از انتشار آمارهای دوگانه بیکاری جلوگیری می‌کند

♦کارت مهارت آموزی و اشتغال

به گزارش ایسنا، در راستای صدور کارتهای مهارت و گواهینامه‌های مهارتی، توزیع کارت اشتغال و مهارت آموزی نیز در دستور کار قرار گرفته و در قالب آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده تا برنامه عملیاتی صدور کارت مهارت آموزی و اشتغال دنبال شود.

کارت اشتغال و مهارت آموزی کارتی است که به بهبود وضعیت اشتغال در کشور و ساماندهی آمارهای اشتغال کمک می‌کند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه کار، صدور کارت مهارت و اشتغال از انتشار آمارهای دوگانه نرخ بیکاری جلوگیری می‌کند و گام موثری در شناسایی دقیق جمعیت بیکار هر استان و دستیابی به آمار و اطلاعات شفاف است.

حسن داشتن کارت اشتغال و مهارت آموزی این است که جویندگان کار می‌توانند بدون پرداخت هزینه از خدمات استفاده کنند و این هزینه‌ها از محل بودجه دولت در برنامه پنجم توسعه تامین می‌شود؛ فرایند کار نیز به این نحو است که افرادی که به کاریابی‌ها مراجعه می‌کنند برای ارزیابی سطح توانمندی خود تحت مشاوره شغلی قرار می‌گیرند و در صورتی که پس از ارزیابی، توانمندی‌های آنان همسو و منطبق با نیازهای بازار کار نباشد تحت آموزش موسسات فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند و هزینه آموزش آنها از طریق کارت اشتغال پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، امروز داشتن کارت مهارت اثبات کننده توانایی افراد در شغلی است که بر آن اشتغال دارند، به نحوی که در بسیاری از مشاغل سخت و مشاغلی که نیاز به دقت نظر بالایی دارد و رعایت مقررات ایمنی و حفاظتی در آنها تاکید شده مثل کارهای ساختمانی، داشتن کارت مهارت الزامی است چرا که از بروز حوادث ناشی از کار جلوگیری کرده و تلفات جانی ناشی از کار و حین کار را به حداقل می‌رساند؛ مضاف بر آن، اجباری شدن کارت مهارت ضمن تخصصی کردن حرفه‌ها به یک ابزار تشویقی برای بهره‌مندی کارگران از مزایای بیمه مبدل شده است.

باید پذیرفت که مفهوم توسعه در جهان فرا صنعتی بدون توجه به آموزش‌های مهارتی مفهومی دست نیافتنی است و در این بین توجه به نیروی انسانی ماهر و خلاق به عنوان عامل رشد و توسعه روزافزون جوامع امری حیاتی به شمار می رود؛ نیروی انسانی بدون کسب مهارت در اجتماع موفق نیست و برای پیمودن عرصه‌های رشد و بالندگی نیازمند کسب مهارت‌های لازم است، از این رو سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نقش بسزایی در ایجاد اشتغال آموزش محور و محصول محور جوانان و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص دارد چرا که ارائه آموزشهای مهارتی فرد را برای احراز شغل و کسب و کار متناسب با نیاز بازار کار آماده می‌کند و ضمن شناسایی قابلیتها و استعدادهای فردی، توانایی او در انجام آن کار را افزایش می‌دهد؛ بر این اساس اهتمام و حمایت دستگاههای مربوطه از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و مجموعه دانشگاهی کشور می‌تواند بسیاری از اهداف پیش‌بینی شده در این بخش را محقق کند.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

براي يك ناحسابرس، در جامعه رو نمي‌‏بندن!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403