..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ جزئیات وام مشاغل خانگی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

53 تا 100 ميليون نفر در 117 كشور جهان داراي اشتغال خانگي و پنهان هستند كه بايد قوانين كار شايسته و حقوق اساسي كار براي آنها به تصويب برسد، در ايران در قالب حمايت از مشاغل خانگي 2 هزارميليارد ريال تسهيلات پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، يكي از كنوانسيون هاي مربوط به حقوق نيروي كار در سازمان جهاني كار مربوط به كنوانسيون گسترش حقوق اساسي كار به ويژه براي كارگران خانگي است.

تاكنون دو كشور فيليپين و اروگوئه در زمينه حمايت از كارگران خانگي قوانيني را به تصويب رسانيده اند، با اين حال بايد حقوق اساسي كار به ده ها ميليون نفر از كارگران خانگي در سراسر جهان، گسترش يابد.

اجراي استانداردهاي اجباري كار شايسته براي كارگران خانگي مي تواند پيامي را به منظور حمايت از افرادي كه در منازل كار مي كنند ارسال كند، همچنين زمينه هايي فراهم مي شود تا ديگر كشورهاي عضو سازمان جهاني كار نيز بتوانند تعهدات بيشتري را در قبال حمايت از كارگران خانگي داشته باشند.

گسترش حقوق اساسي كار براي ميليون ها كارگر خانگي :

با اين حال تاكنون كنوانسيون گسترش استانداردهاي كار و كار شايسته به دليل تنظيم ضعيف نتوانسته است تاثير چنداني در بازارهاي رسمي كار داشته باشد و همچنان بخشي از بازار كار غيررسمي محسوب مي شود.

سازمان جهاني كار به تازگي نتيجه يك بررسي در قالب سرشماري ملي 117 كشور جهان را منتشر كرد كه طي آن، مشخص شد حدود 53 ميليون كارگر خانگي در اين كشورها مشغول به كار هستند.

به عبارتي، اين تعداد نيروي كار خانگي اغلب به صورت پنهان و ثبت نشده باقي مانده اند؛ با اين حال كارشناسان بازار كار معتقدند كه اين تعداد مي تواند بالاي 100ميليون نفر باشد.

اشتغال 53 تا 100ميليون نفر به صورت پنهان:

در كشورهاي در حال توسعه، كارگران داخلي حداقل 4 تا 12 درصد از بازار كار را تشكيل مي دهند، با اين حال حدود 83 درصد از اين كارگران، زنان و دختران و بسياري از كارگران مهاجر هستند.

استاندارد جديد را پوشش مي دهد همه كارگران خانگي فراهم مي كند و براي اقدامات ويژه اي براي حمايت از آن دسته از كارگران كه، به دليل سن و سال و يا مليت خود و يا زندگي در وضعيت، ممكن است در معرض خطرات بيشتر است.

در ايران اما آمارهاي رسمي و دقيقي از مراجع رسمي به منظور اعلام تعداد دقيق كارگران خانگي وجود ندارد اما در يكي دو سال اخير وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با ارائه ايده مشاغل خانگي همواره بر اين نكته تاكيد كرد كه هم اكنون صدها هزار نفر از نيروي كار و كارگران هستند كه در منازل خود فعاليت مي كنند.

وضعيت كارگران خانگي در ايران:

همچنين مطرح شده است كه از طريق ساماندهي و تشكيل تعاوني براي اين دسته از كارگران مي توان يك شبكه فروش مناسب براي توليدات خانگي در ايران نيز فراهم كرد. حتي در اين خصوص برخي قوانين و مصوبات حمايت مالي هم تصويب شده است.

طبق مصوبه شوراي عالي اشتغال، بانك ها موظف شده اند در صورت پذيرش طرح هاي مشاغل خانگي متقاضيان، بين 3 تا 5 ميليون تومان به افراد تسهيلات حمايتي پرداخت كنند كه البته در يكي دو سال اخير چندان اقبال مناسبي از سوي بانك ها به اين بخش صورت نگرفته است.

ايجاد 700هزار شغل خانگي :

علاوه بر اين، بيش از 300 رشته فعاليت نيز در قالب انجام فعاليت در خانه ها شناسايي و معرفي شد به نحوي كه كارگران خانگي مي توانند در قالب اين رشته ها كه در پرتال وزارت تعاون، كار و رفاه موجود است نسبت به آغاز و يا ساماندهي فعاليت خانگي خود اقدام و متقاضي دريافت تسهيلات از شبكه بانكي كشور باشند.

عبدالرضا شيخ الاسلامي، وزير تعاون، كار و رفاه اعلام كرد: براي سال جاري بانك هاي دولتي در كشور موظف شده اند 20 هزار ميليارد ريال از منابع قرض الحسنه خود را به متقاضيان مشاغل خانگي اختصاص دهند. به صورت كلي از هدفگذاري مشاغل جديد امسال، 700هزار فرصت شغلي بايد در قالب كار خانگي محقق شود.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار بی‏کار، خواب تنخواه می‏بینه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 6 مرداد 1403