..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ اهمیت سرفصل‌های حسابداری در بحث حسابرسی قضایی

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

اهمیت سرفصل‌های حسابداری در بحث حسابرسی قضایی

2- طبقه‌بندی رویدادهای مالی در قالب سرفصل‌های حسابداری و به عبارت ساده تر طبقه بندی آنان در اقلام همگن و دارای ماهیت مشابه و فراتر از این دقت و ظرافت در طبقه‌بندی رویدادها که می‌توان آن را هنر حسابدار در شناسایی کند رویدادهای مالی ناشی از تعلیم و تجربه دانست، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها در فرآیند حسابداری محسوب می‌شود.

۳- در نگاه عامه علی‌الحساب‌های پرداختی ومبالغ قابل وصول از مشتریان به عنوان طلب محسوب می‌شود حال آنکه از دیدگاه حسابداری علی‌الحساب‌ها به عنوان پیش پرداخت خرید کالا و خدمات و مبالغ قابل وصول به عنوان حساب‌های دریافتنی شناسایی می‌شود. تفاوت این دو در منافع حاصل از این دارایی‌ها است. منافع حاصل از حساب‌های دریافتنی به صورت وجه نقد و منافع حاصل از پیش‌پرداخت‌ها به صورت دریافت کالا و خدمت خواهد بود. طبقه‌بندی دارایی‌ها و بدهی‌ها نیز به بلند‌مدت و کوتاه‌مدت بر‌اساس قدرت نقد شوندگی یا بازپرداخت آنها در سال مالی آتی یا سال‌های بعد است. به این ترتیب هرنوع طبقه‌بندی و سرفصل‌بندی حساب‌ها در حسابداری دارای منطق خاص خود بوده و عدم توجه به آنان باعث ایجاد عدم شفافیت و بغرنجی درک واقعیت‌های مالی است.
۴- در برخی پرونده‌های قضایی مطروحه که منجر به جلب نظر کارشناس رسمی شود، گاه سرفصل‌های استفاده شده در حسابداری مورد مناقشه قرار گرفته است و در صورتی که کارکنان واحد مالی سرفصل دیگری را برای آن رویداد استفاده می‌کردند منجر به برداشت دیگری از آن رویداد می‌شد و احتمالا محلی برای مناقشه به وجود نمی‌آمد.
۵- برای نمونه می دانیم که طبق اساسنامه شرکت‌های تعاونی هدف از تاسیس این شرکت‌ها، تهیه کالا یا خدمات و به ویژه مسکن به بهای تمام شده برای  اعضا است. این شرکت‌ها می‌توانند برای تداوم فعالیت خود از منابع دیگر به غیر از حق عضویت و مبالغ پرداختی اعضا مانند تسهیلات بانکی یا اعتبارات تامین مالی کنند. دریافت حق عضویت اعضا در حسابداری تحت عنوان سرمایه اما دریافتی از اعضا بابت پیش دریافت ساخت مسکن یا خرید کالا در حساب پیش‌دریافت‌ها ثبت وتسویه آن نیز در آتی از طریق تحویل مسکن یا کالا صورت می‌گیرد.
در صورتی که تامین مالی از اشخاص متعدد و با تعیین  کارمزد باشد، این رویداد قاعدتا باید در سرفصل حساب‌های پرداختنی ثبت و تسویه آن نیز از طریق خروج منابع نقد صورت گیرد. حال فرض کنید، حسابداری این رویداد را به اشتباه به جای ثبت در حساب‌های پرداختنی در حساب پیش دریافت‌ها ثبت کند.
از لحاظ حسابداران این اشتباه در تعیین سرفصل بوده و مورد با اهمیتی نخواهد بودوحتی در تهیه صورت‌های مالی نیز می‌تواند با یک تعدیل طبقه‌بندی گزارش‌های مالی را ارائه و با یک صدور سند حسابداری نیز مانده این حساب را به حساب‌های پرداختنی انتقال داد.
اما در صورتی که اعضا و مشترکین این شرکت  به دلایلی در محاکم قضایی طرح دعوا کرده و دفاتر حسابداری شرکت به عنوان مستندات به محکمه ارائه شود، لیست مندرج در حساب پیش‌دریافت‌ها به عنوان اعضا و مشترکان این شرکت قلمداد شده و هرگونه بازپرداخت صورت گرفته برای تسویه آنان به عنوان خروج وجه نقد از شرکت محسوب  می‌شود و اشتباه حسابدار فاقد وجاهت قانونی برای رسیدگی به دعاوی مطروحه است.
۵- با عنایت به اینکه اسناد ومدارک حسابداری در محاکم قضایی می‌تواند بر له یا علیه دارنده آن مورد استفاده قرار گیرد، ثبت وضبط صحیح رویدادهای مالی واستفاده از سرفصل‌های منطبق با ماهیت رویدادها از اهمیت بسیاری بر‌خوردار است و همکاران واحد‌های حسابداری باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و قبل از ثبت هر نوع رویداد مالی مرتبط با موضوعات جدید نسبت به تعیین دقیق سرفصل مربوطه اقدام کنند. چه اینکه اصلاح یک سند یا یک تعدیل در طبقه‌بندی در حسابداری بسیار ساده اما تفهیم اشتباه صورت گرفته و گذر از محاکم قضایی  بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.
۶-با عنایت به این موضوع، کارشناسان رسمی دادگستری نیز وظیفه خطیری در ارائه گزارش‌های شفاف و در نظر گرفتن موارد مطروحه دارند. عدم توجه به سرفصل‌های استفاده شده وماهیت هر سرفصل ممکن است مسیر پرونده‌های کارشناسی را به بیراهه کشانده و منجر به نتیجه‌ای‌ غیر‌واقعی شود. ضمن اینکه نظر کارشناسی باید نظری صائب متکی به اسناد و مدارک و همراه با جزئیات ارقام ومبالغ بوده  و از پشتوانه قوی متکی بر مستندات برخوردار باشد.
 احمد عیسایی خوش*

*حسابدار رسمی –کارشناس رسمی دادگستری

منبع : دنیای اقتصاد

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

یک مناقصه و چهل حسابرس!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 31 فروردین 1403