..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ تحولی بزرگ در فرآیند گزارشگری مالی در راه است

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

تحولی بزرگ در فرآیند گزارشگری مالی در راه است

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل ازبازار سرمایه (سنا)، علی عبداللهی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با بیان مطلب فوق گفت: پیاده  سازی و پذیرش زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر، (XBRL) در سطح جهانی از سوی کشورهای مختلف به سرعت رو به افزایش است.

وی درباره جایگاه (XBRL) در ایران گفت: از آنجایی که ارتقاء سطح شفافیت اطلاعات، بالا بردن قدرت پردازش و تحلیل داده ها و اطلاعات مالی، از جمله اهداف مهم سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه اطلاع رسانی و نظارتی به شمار می رود، پیاده سازی XBRL در سالهای اخیر در دستور کار این سازمان قرار دارد.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس درخصوص مراحل اجرایی این پروژه گفت: مرحله اول پروژه پیاده سازی XBRL در بازار سرمایه به زودی به بهره برداری خواهد رسید که در نتیجه خروجی های زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر مربوط به صورت های مالی شرکتهای تولیدی بر روی سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران(کدال) قرار خواهد گرفت. این مرحله، اولین مرحله از پروژه پیاده سازی XBRL در بازار سرمایه است که در آن شرکتهای تولیدی به عنوان محدوده پروژه در نظر گرفته شده اند.

وی افزود: در گام اول، واژه نامه ایران مبتنی بر استاندارد بین المللی IFRS تدوین شد که در این راستا از تجارب شرکت های بین المللی مطرح در این حوزه نیز استفاده گردید. در گام دوم نیز به منظور تولید خروجی های XBRL))، داده های ارائه شده توسط خروجی های سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران مبنای کار قرار گرفت.

عبدالهی گفت: ایجاد موفقیت آمیز واژه نامه ایران در یکی از حوزه های مهم صنعت، تشکیل کارگروه تخصصی XBRL و ایجاد دانش سازمانی، تولید خروجیهای XBRL ، افزایش سرعت تحلیل پردازش گزارشات مالی را می توان به عنوان مهمترین مزایا و دستاوردهای این پروژه ملی برشمرد.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس درباره مراحل بعدی این پرژه گفت: سازمان در مرحله بعد،  توسعه واژه نامه کامل ایران را در دستور کار دارد که پوشش دهنده تمامی صورت های مالی باشد.

وی افزود: ایجاد بستر لازم برای پذیرش خروجی های XBRL، حمایت از تأمین کنندگان نرم افزاری برای تجهیز نرم‌افزارهای خود به قابلیت XBRL و ترغیب شرکت ها به تهیه و ارسال گزارشات مالی در قالب XBRL  را می توان از جمله دیگر برنامه های آتی سازمان در این حوزه برشمرد.

عبدالهی در این خصوص خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که پیاده سازی XBRLچه در این مرحله و چه در مراحل بعدی با همکاری شرکتهای IT فعال در حوزه پردازش داده و همچنین شرکتهای تامین کننده نرم افزارهای حسابداری شرکتها امکان پذیر خواهد بود.

عضو هیأت مدیر شرکت اصلاع رسانی و خدمات بورس گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای کسب بهره برداری حداکثری از مزایای XBRL و همچنین تسهیل تولید و ارسال گزارشات مالی در قالب XBRL، از همکاری تمامی شرکتهای مذکور استقبال می کند.

در حال حاضر در منطقه خاورمیانه، کشورهای ایران، امارات و ترکیه به صورت فعال در حال پیگیری پیاده سازی XBRL هستند. همچنین در آسیا کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و تایلند از جمله کشورهای پیشرو در بکارگیریXBRL است. امارات متحده عربی نیز در حوزه بازار سرمایه، پروژه ای را به صورت پایلوت اجرا کرده است.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هزار تا حساب می‌‏سازه یکیش کتاب نداره!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 9 فروردین 1403