..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ راه اندازی سامانه اعتبار سنجی مشتریان در بورس کالا

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

راه اندازی سامانه اعتبار سنجی مشتریان در بورس کالا

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، یکی از اهداف مهم بازار سرمایه، راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی برای بررسی همه جانبه و دادن رتبه به شرکت های حاضر در بازار سرمایه است تا همه افراد جامعه به راحتی از وضعیت شرکت ها مطلع شوند.

به گفته کارشناسان نیز آغاز به کار موسسات رتبه بندی بر میزان شفافیت، قدرت تحلیل و کارایی بازار سرمایه اثر بسزایی خواهد داشت و ایجاد این موسسات لازمه هر بازار مالی از جمله بازار سرمایه ایران است.اما با توجه به اینکه ماهیت معاملات بازار سهام با معاملات بورس کالای ایران متفاوت است، هیات مدیره بورس کالا به دنبال اجرایی کردن طرحی است تا یک سامانه رتبه بندی و یا به عبارت دیگر اعتبار سنجی در دل بورس کالا و با ماهیت معاملاتی این بازار تشکیل شود تا شرکت های حاضر در معاملات تالار نقره ای بر اساس وضعیت بازار محصولات شرکت ها، وضعیت تولید، استراتژی های آینده، وضعیت مالی و حجم و ارزش معاملات رتبه بندی شوند.

حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت وگوی اختصاصی با سنا، به زوایای مختلف راه اندازی سامانه اعتبارسنجی در بورس کالا پرداخت و از انجام مقدمات این کار خبر داد.

وی گفت: بحث راه اندازی موسسات رتبه بندی در بازار سرمایه مطرح است، اما ممکن است بورس کالا علاوه بر معیارهای مورد نظر ، نیاز به یکسری شاخص های تکمیلی داشته باشد بطوریکه برای معامله گران بورس کالا، میزان تولید، خدمات و نحوه ایفای تعهدات شرکتها اهمیت دارد در حالی که برای معامله گران بازار سهام ممکن است فاکتورهای دیگری مطرح باشد.

پناهیان افزود: به عنوان مثال برای خریداران محصولات مختلف از بورس کالا مهم است که بدانند آیا شرکتی که آنها قصد خرید محصولاتش را به صورت سلف دارند، چه میزان تولید داشته و آیا تاکنون در تحویل به موقع کالاهایش تاخیر داشته است یا خیر.

به گفته وی، همین تفاوت کارکرد باعث شد تا موضوع استفاده از خدمات موسسات رتبه بندی در هیات مدیره بورس کالا مطرح شود. حتی ابتدا به فکر استفاده از موسساتی افتادیم که اکنون در کشور فعالیت می کنند اما پس از بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که برای معاملات بورس کالا، اعتبار سنجی با شکل و شمایل خاص به کار می آید و در نهایت مقرر شد تا کمیته ریسک و سامانه اعتبار سنجی را در دل بورس کالا و با استفاده از کارشناسان و متخصصان خودمان راه اندازی کنیم.

پناهیان تصریح کرد: مقدمات اولیه این کار انجام شده و با تعیین معیارهایی خاص برای شرکت های حاضر در معاملات، قدم های اولیه طی شده و به زودی سامانه اعتبار سنجی بورس کالا راه اندازی می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با تشکیل کمیته ریسک و سامانه اعتبار سنجی مشتریان در بورس کالا، تولیدکنندگان براساس میزان و ظرفیت تولید، حجم و ارزش معاملات و درصد عمل به تعهداتشان رتبه بندی می شوند و به این ترتیب نحوه دریافت تضامین از شرکت های مختلف نیز با توجه به عملکرد آنها تغییر می کند.

وی در پایان اظهار داشت : با توجه به امتیاز دهی سامانه اعتبار سنجی، هر چقدر اعتبار یک شرکت در بورس کالا افزایش پیدا کند، نحوه حضور آن شرکت در معاملات و دریافت تضامین از آن راحت تر خواهد بود که البته این موضوع به معنای آزاد شدن وجه تضمین نیست.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

تقلب چشمه‌ی زاینده است و دولت پاینده!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 8 اردیبهشت 1403