..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ مباحث مالیاتی سال ۱۳۹۲

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

مباحث مالیاتی سال ۱۳۹۲

الف- بند ۴۸: معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی
ب- بند ۵۰: تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون VAT (مالیات بر ارزش افزوده) تا پایان سال ۱۳۹۲ 

ج- بند ۵۶: برقراری انضباط مالیاتی بیشتر و………
د- بند ۱۲-۳: معافیت VAT آب و برق و گاز از شرکت‌های میانی و لزوم اخذ VAT فقط یک بار در انتهای زنجیره تولید (به عبارتی با محصولات آب و برق و گاز در شرکت‌های میانی مانند ماده ۱۲ قانون VAT برخورد خواهد شد).
۲) بخشنامه مورخ ۷/۷/۱۳۹۲ سازمان مالیاتی درخصوص اظهارنامه اصلاحی تبصره ماده ۲۲۶ ق.م.م 
۳) تصویب قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی ج.ا.ا در ۲۱/۷/۱۳۹۲ توسط مجلس شورای اسلامی. براساس این قانون آمده است: تفاوت‌های تسعیر فوق، صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق نیافته بوده و مشمول مالیات نیست. 
۴) تصویب هیات وزیران به تاریخ ۲۸/۷/۱۳۹۲ درخصوص اصلاح آیین‌نامه ۱۰/۱/۱۳۸۷ و اضافه کردن کلمات قانون VAT به مصوبه فوق، اصلاحی آیین‌نامه تبصره ۴ ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی. 
۵) ابطال بند ۹ بخشنامه ۲۸۳۴۵/۲۴۰۱/۲۳۲ مورخ ۱۸/۷/۱۳۸۵ با رای دیوان مورخ ۲۵/۹/۱۳۹۲ که تاریخ اجرای آن از تاریخ رای دیوان است. 
توضیح مکمل: براساس بخشنامه فوق، شرطی به قسمت اخیر ماده ۱۴۷ ق.م.م اضافه شده بود که با رای دیوان شرط فوق، به علت عدم پیش بینی در متن قانون، حذف شد و بخشنامه باطل اعلام گردید. 
۶) رای دیوان عدالت اداری به تاریخ ۴/۹/۱۳۹۲ درخصوص نحوه اخذ VAT از شرکت‌های مقیم مناطق آزاد و ویژه: 
سایر توضیحات: براساس استعلام‌های به عمل آمده از معاونت VAT، شرکت مقیم براساس ماده ۵۹۰ اصلاحیه قانون تجارت اقامتگاه شخص حقوقی، (محلی است که اداره شخص حقوقی در آنجا است)، تعریف شده است. در حالی‌که براساس نظریه دیوان عدالت به شرح فوق آمده است: 
«نظر به اینکه فعالیت در محدوده مناطق مذکور با اقامت اشخاص در مناطق ملازمه دارد و این اقامت، منصرف از اقامت موضوع ماده ۵۹۰ قانون تجارت است بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق یاد شده با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح به فعالیت مبادرت می‌کنند، مقیم محسوب می‌شوند».
 ۷) با عنایت به تغییر قانون دیوان عدالت اداری که از ۱۸/۵/۱۳۹۲ الزامی شده، مهلت اعتراض، ۳ ماه تعیین شده است. 
براساس تبصره ۲ ماده ۱۶ این قانون، هیات‌های حل اختلاف مالیاتی مکلفند در رای صادره تصریح کنند که «رای آنها ظرف مدت مزبور در دیوان، قابل اعتراض است». بر این اساس بخشنامه صادره سازمان امور مالیاتی به تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۲، حاوی رهنمود در این زمینه و نحوه صدور آرای هیات‌ها، است.
۸) رای دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال قسمت دوم بخشنامه ۴۱۰۱۹/۲۱۱/۲۷۰۰ مورخ ۱۱/۹/۱۳۸۵٫ بر این اساس که در عقد اجاره به شرط تملیک، در مواردی که ضمن معامله بین طرفین، بانک نیز به قصد اعطای تسهیلات وارد معامله شده و به جای انتقال‌ گیرنده واقعی، سند به نام بانک صادر می‌شود، فقط یک فقره مالیات از انتقال‌دهنده اخذ می‌شود و…..
۹) جایگزینی عبارت «برای انجام دادن عملیات موسسه به کار گرفته شود» به جای عبارت «در سرمایه در گردش یا ایجاد دارایی ثابت مودیان» براساس بخشنامه ۱۷/۱۰/۱۳۹۲ که اصلاحیه بخشنامه ۲۷/۶/۱۳۸۵ و ۲۶/۸/۱۳۹۰ تسهیلات مالی خارجی است.
۱۰) رای شورای عالی مالیاتی به تاریخ ۹/۱۰/۱۳۹۲:
«پذیرش هزینه سود سپرده پرداختی توسط موسسات فاقد مجوز فعالیت‌های موضوع ماده (۱) قانون تنظیم بازار غیر‌متشکل پولی در امر واسطه‌گری مالی و…. به عنوان هزینه قابل قبول براساس ماده ۱۴۷ و بند (۱) ماده ۱۴۸».
۱۱) توضیح درخصوص تبصره ماده ۸۶ و نحوه محاسبه مالیات این اشخاص براساس بخشنامه صادره ۱۵/۱۱/۱۳۹۲ سازمان امور مالیاتی که بسیاری از ابهامات در این زمینه رفع شده است.
۱۲) اضافه شدن روغن نباتی تصفیه نشده به انتهای بند ۴ ماده ۱۲ قانون VAT براساس نظریه سرپرست محترم امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی ریاست جمهوری مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۲٫
۱۳) بخشنامه سازمان مالیاتی به تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۲ درخصوص دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۵/۸/۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، صادر شده که حاوی مطالب حائز اهمیتی است.
۱۴) ابطال بخشنامه ۲۳۲/۱۳۵۱/۸۱۰۹۹ مورخ ۱۲/۹/۱۳۸۶ با رای دیوان عدالت مورخ ۲۵/۹/۱۳۹۲ از تاریخ صدور (در زمینه عدم نیاز به صدور گواهی امکان برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ و ۱۳۸ ق.م.م) و بخشنامه سازمان مالیاتی به تاریخ ۶/۱۱/۱۳۹۲ مبنی بر طرح موضوع در کمیته تخصصی معافیت‌ها و اعلام نظر به اداره مالیاتی.
۱۵) ابطال بخشنامه‌های ۱۶۲۱۸/۲۰۰ و ۲۱۰۶/۲۰۰ سال ۱۳۹۱ (شرط معافیت مالیاتی صادرات غیر نفتی) از تاریخ صدور براساس بخشنامه ۹/۱۰/۱۳۹۲ سازمان مالیاتی و حذف شرط و شروط از معافیت مالیاتی صادرات غیرنفتی
مصطفی باتقوا *
*حسابدار رسمی- حسابدار مستقل
mbataghvaiacpa @ yahoo.com
منبع : دنیای اقتصاد

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

کار در سازمان (حسابرسی) و ما گرد جهان می‌‏گردیم!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 5 اردیبهشت 1403