..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ موارد مشمول مالیات بر ارث اموال متوفیان

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

موارد مشمول مالیات بر ارث اموال متوفیان

 

به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مورد اموال و دارایی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می‌یابد و مشمول مالیات می‌شود، تصمیم‌گیری کردند.

این موارد شامل هفت بند و چهار تبصره می‌باشد. نخست اینکه نسبت به سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثنای موارد مندرج در بند 2 این ماده و سودهای متعلق به آنها و همچنین سود سهام و سهم‌الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ سه درصد می‌باشد.

همچنین نسبت به سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آنها 1/5 برابر نرخ‌های مذکور در تبصره یک ماده 143 و ماده (143 مکرر) این قانون طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث، نسبت به حق‌المتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور به آنها تصریح نشده به نرخ 10 درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث، نسبت به انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث، نسبت به املاک و حق واگذاری محل 1/5 برابر نرخ‌های مذکور در ماده 59 این قانون به ماخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به ماخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و نیز نسبت به اموال و دارایی‌های متعلق به متوفی ایرانی که در خارج از کشور واقع شده پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع اموال و دارایی‌ها پرداخت شده است به نرخ 10 درصد ارزش ماترک که ماخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مزبور به ماخذ ارزش روز انتقال یا تحویل به نام وراث باشد از جمله مواردی هستند در این بند از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه مجلس، محاسبه و اخذ مالیات بر ارث در مورد متوفیان قبل از ابلاغ این قانون اعم از اینکه پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل شده یا نشده باشد مشمول حکم این ماده نخواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تبصره‌های ذیل این بند از لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب کردند که نرخ‌های مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است و در صورتی که وراث طبقات دوم و سوم باشند نرخ‌های مذکور در این ماده به ترتیب 2 یا چهار برابر خواهد شد.

همچنین در صورتی که متوفی و وراث تبعه خارجی باشند اموال و دارایی‌های متوفی که در ایران واقع است مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.

طبق تبصره‌های دیگر این بند از ماده واحده این لایحه، مالیات بر ارث شامل مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع بندهای 2، 4 و 5 این ماده را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند نیز خواهد بود.

همچنین علاوه بر مالیات بر ارث، به شرح این فصل مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوطه خواهند بود.

همچنین حقوق ناشی از عقود اجاره به شرط تملیک با بانک‌ها و سایر نهادهای مالی و اعتباری، نسبت به عرصه و اعیان املاک بر اساس ارزش معاملاتی در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث محاسبه خواهد شد.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

انبار رو آخر زمستون می‌‏شمارن!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 9 فروردین 1403