..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ نتیجه شکایت کارگران از دستمزد ۹۲

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، ۵ ماه پس از شکایت کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران به دیوان عدالت اداری درباره تخلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تعیین حداقل دستمزد سال جاری، هنوز سرنوشت این پرونده و نتیجه شکایت کارگران مشخص نشده است.

با وجود اینکه از زمان طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تاکنون، نیمی از سال در حال سپری شدن است و به زودی کارگران در فصل پاییز اقدامات ابتدایی برای آغاز بررسی ها درباره تعیین حداقل دستمزد سال ۹۳ را انجام می دهند، اما هنوز شکایت آنان در دیوان عدالت اداری به نتیجه نرسیده است.

در اردیبهشت ماه امسال نمایندگان کارگران با مخاطب قرار دادن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار شکایتی را در دیوان عدالت اداری به ثبت رساندند که طی آن به موضوع تخلف در اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار برای تعیین و تصویب حداقل دستمزد سالیانه کارگران اشاره شد.

کارگران عنوان کردند با وجود اینکه افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد سال جاری در یکی دو دهه اخیر یک رکورد محسوب می شود، اما از سوی دیگر قیمتها نیز در همین مدت رکوردهای متعددی را به ثبت رسانده و قدرت خرید کارگران دست کم ۵۰ درصد افت کرده است.

آنان معتقدند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به عنوان رئیس شورای عالی کار، دقیقا ماده ۴۱ قانون کار را اجرا می کرد و در زمان تعیین حداقل دستمزد نه تنها نرخ تورم رسمی کشور در افزایش حداقل دستمزد کارگران لحاظ می شد، بلکه رکن دوم ماده ۴۱ که به لزوم تامین معیشت کارگران می پردازد نیز باید در تعیین مزد مدنظر قرار می گرفت.

نرخ تورم اعلامی در بهمن ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی ۳۱٫۶ درصد بوده ولی شورای عالی کار حداقل دستمزد امسال کارگران را به میزان ۲۵ درصد تعیین و تصویب کرد. از اینرو، کارگران معتقدند حداقل ۶ درصد در تعیین دستمزد آنها تخلف صورت گرفته است.

در صورت مدنظر قرار گرفتن ماده ۴۱ قانون کار در صدور رای دیوان عدالت اداری، احتمال ابطال مصوبه افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار و به تبع آن افزایش به میزان نرخ تورم وجود خواهد داشت و در صورت صدور چنین رایی از سوی دیوان؛ برای اولین بار خواهد بود که افزایش سالیانه حداقل دستمزد کارگران به میزان نرخ تورم اعلامی مراکز رسمی خواهد بود. البته شکایت کارگران درباره تخلف در افزایش مزد و نادیده گرفتن مفاد قانون کار نیز برای اولین بار صورت گرفته است.

حسین حبیبی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه دیوان عدالت اداری هنوز رای خود را درباره شکایت کارگران از تخلف در تعیین حداقل دستمزد امسال را اعلام نکرده است گفت: به تازگی رئیس دیوان اعلام کرد موضوع در دست بررسی و کارشناسی قرار دارد.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: به دلیل تاخیر ۵ ماهه در صدور رای دیوان عدالت اداری، نامه ای را تنظیم و برای رئیس دیوان عدالت اداری به منظور تسریع در صدور رای شکایت کارگران ارسال خواهیم کرد.

حبیبی خاطر نشان کرد: در نامه ای که به این منظور خواهیم نوشت، درخواست می کنیم که تکلیف شکایت کارگران را مشخص کنند.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار دست‌‏پاچه مالیات رو دو برابر می‌کنه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 10 فروردین 1403