..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ اطلاعات بانکی به سازمان مالیاتی می رود

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

اطلاعات بانکی به سازمان مالیاتی می رود

به گزارش بینا، علی عسکری با بیان اینکه در نظام مالیاتی باید به دنبال کارآمدی باشیم، به مهر گفت: اگر یک نظام مالیاتی کارآمد باشد بسیاری از نقایص موجود، قابل مرتفع شدن است، در عین حال نظام مالیاتی کارآمد دارای مولفه هایی است، به عبارت دیگر نظام مالیاتی وقتی کارآمد است که ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشد که یکی از این ابزارها که امروز نظام های مالیانی کارآمد به آن دسترسی دارند، فناوری های جدید است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نظام مالیاتی ما گرچه از فناوری های موجود در حال حاضر استفاده می کند اما این فناوری ها پیشرفته نیستند، افزود: در طرح جامع مالیاتی این ظرفیت را برای نظام مالیاتی ایران فراهم می کنیم که نظام مالیاتی ما هم بتواند از ابزارهای فناوری کارآمد استفاده کند.
به گفته وی زمانی یک نظام مالیاتی بتواند یک سیستم یکپارچه را فراهم کند آن زمان نظام مالیاتی کارآمد خواهیم داشت. گرچه در حال حاضر در نظام مالیاتی‌مان از فناوری های مالیاتی استفاده می کنیم اما این فناوری ها در منابع مختلف مالیاتی یکپارچه نیستند و مستقل از یکدیگر عمل می کنند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سیستم جدیدی که طراحی کرده ایم و به زودی به مدار می آید، این نظام مالیاتی یکپارچه و متمرکز است و تمام اطلاعات مالیاتی در ایران در یک نقطه پردازش و به تمام نقاط ایران ارسال می شود، بنابراین هر آنچه که از اطلاعات اقتصادی یک مودی بخواهیم در اختیارمان خواهد بود، اما در حال حاضر این اطلاعات را در اختیار نداریم.
عسکری با تاکید بر اینکه یک نظام مالیاتی کارآمد باید سیستم های کارآمد داشته باشد که بتواند اطلاعات را جمع آوری کند و در اختیار نظام مالیاتی قرار دهد، عنوان کرد: یک نظام مالیاتی کارآمد باید قوانین به روزی داشته باشد که با مقتضیات روز هماهنگ باشد، اما شیوه های دسترسی ما هم اکنون کهنه و سنتی است.
وی عنوان کرد: در نظام جدید مالیاتی اطلاعات به صورت آنلاین و سازمان‌دهی شده در بخشهای مختلف اقتصادی تولید و به نظام مالیاتی منتقل می شود، اگر یعنی مثلا در گمرک واردات یا صادراتی انجام می شود، اطلاعات آن به صورت آنلاین وارد سیستم می شود، یا اگر فردی در یک دستگاه دولتی یا غیردولتی قراردادی را منعقد می کند باید این اطلاعات بلافاصله به نظام مالیاتی وارد شود، اگر در جایی مجوزی صادر می شود اطلاعات آن باید به نظام مالیاتی بیاد و یا اگر فردی از بانکی تسهیلات دریافت می کند، اطلاعات آن باید وارد نظام مالیاتی شود و بانک باید این اطلاعات را به صورت آنلاین برای سازمان ارسال کند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه سازمان به دنبال کنکاش در امور کاری مردم نیست، اظهارداشت: شیوه و فرآیند کار باید اصلاح شود و قانون باید زمینه این اصلاحات را فراهم کند. در قانون موجود دسترسی به این اطلاعات زمانبر است و ممکن است نظام مالیاتی پس از یکی، دوسال به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. در نظام مالیاتی کارآمد ظرفیت های این اطلاعات در چارچوب قانون فراهم شده و نظام مالیاتی به سرعت به این اطلاعات دسترسی دارد، بنابراین به سرعت می تواند در تشخیص، رسیدگی ها و تعیین تکلیف مالیات مودی تصمیم گیری کند.
وی با تاکید بر ایکه یک نظام مالیاتی کارآمد باید زیرساخت های مناسبی داشته باشد، گفت: تا سال گذشته در نظام مالیاتی چنین زیرساختی وجود نداشت و این زیرساخت یکسال است که ایجاد شده که تمام واحدهای مالیاتی ما از لحاظ زیرساخت فناوری بتوانند در یک پهنای باید قابل قبولی اطلاعات را منتقل کنند و این ظرفیت هم اکنون خوشبختانه برای نظام مالیاتی در کشور فراهم شده است.
عسکری ادامه داد: بر این اساس، سال گذشته از تعداد 4 میلیون و 900 هزار اظهارنامه مالیاتی 4 میلیون و 560 هزار اظهارنامه به صورت الکترونیکی اخذ شد و این کار در بستر همین فناوری ها انجام شد. در سال های قبل از آن چنانچه می خواستیم چنین کاری را انجام دهیم امکانپذیر نبود، زیرا بستر آن وجود نداشت تا بتوان 4.5 میلیون اظهارنامه را الکترونیکی دریافت کرد، یعنی در یک روز 320 هزار اظهارنامه و در یک ساعت 34 هزار اظهارنام را بتوان اخذ کرد.
وی بیان کرد: در کنار تمام این موارد، مسائل مربوط به نیروی انسانی هم مطرح است که مجوزهای لازم آن به نظام مالیاتی داده شده که بر اساس آن اجازه داریم 12 هزار نیروی را به 24 هزار نیروی موجود اضافه کنیم و برای این منظور فراخوانی را صادر کرده ایم و در حال جذب نیرو هستیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به فراهم شدن زیرساخت ها و نرم افزارهای لازم و اینکه به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد، گفت: اصلاح قانون مالیات های مستقیم هم به مجلس رفته است و امید است در چند ماه آینده نهایی شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع بخشی از فرار مالیاتی در این چارچوب قابل مدیریت خواهد بود و در تمام نظام های مالیاتی امروز دنیا حتی در نظام های مالیاتی پیشرفته هم فرار مالیاتی وجود دارد، زیرا افرادی که فرار مالیاتی دارند از ترفندهای فرار مالیاتی استفاده می کنند که و هم قوانین و ابزارهای خود را تغییر می دهند که بتوانند این ترفندها را مدیریت و کنترل نمایند.

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

به مردود می‌گیره تا به مشروط راضی شه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 9 فروردین 1403