..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ افزایش پایه مالیات‌های بخش مسکن

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

افزایش پایه مالیات‌های بخش مسکن

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ارزش معاملاتی(قیمت منطقه‌ای) املاک که بر مبنای آن میزان مالیات مربوط به نقل و انتقال ملک در زمان فروش تعیین می‌شود، پس از چند سال تغییر کرد تا با این به روز رسانی، میزان مالیات دریافتی از معاملات مسکن، با توجه به قیمت روز آپارتمان‌ها، واقعی‌تر شود.
هم‌اکنون در معاملات مسکن دو شیوه قیمت گذاری مد نظر قرار دارد که بر مبنای آن یک قیمت، ارزش واقعی هر مترمربع از ملک مورد معامله است که هم‌اکنون در شهر تهران به‌طور میانگین در مرز ۴ میلیون تومان قرار دارد.
از سوی دیگر، ارزش معاملاتی یا قیمت منطقه‌ای املاک است که مالیات بر نقل و انتقال ملک براساس آن تعیین و به حساب دولت واریز می‌شودو درصد کوچکی از ارزش روز و واقعی قیمت مسکن را شامل می‌شود.
دفترچه ارزش معاملاتی املاک شهر تهران که با نام‌های «تقویم املاک» یا «قیمت منطقه‌ای» هم شناخته می‌شود و براساس قانون باید هر چند سال یکبار براساس رشد قیمت مسکن به روزرسانی شود، سال گذشته در کمیسیون تقویم املاک شهر تهران بررسی و در فروردین جاری به تصویب رسید. در این کمیسیون که با حضور نمایندگانی از شورای شهر تهران، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت راه وشهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور مالیاتی برگزار شد، نرخ‌های جدید تقویم املاک یا ارزش‌های به روز آوری شده قیمت منطقه‌ای برای دریافت مالیات نقل و انتقال ملک، تصویب و از اول خرداد امسال لازم الاجرا شد. بر مبنای نرخ‌های جدید تعیین‌شده به عنوان ارزش معاملاتی(قیمت منطقه‌ای) املاک، براساس محدوده‌بندی‌های صورت گرفته در هر منطقه، ارزش معاملاتی (قیمت معاملاتی) هر مترمربع املاک مسکونی مترمربعی ۲۴ تا ۷۵ هزار تومان تعیین شده است که پنج درصد از این میزان در زمان نقل و انتقال به عنوان مالیات تعیین می‌شود. به روزرسانی دفترچه ارزش معاملاتی املاک شهر تهران در حالی پس از دو سال بحث و بررسی برای تغییر در نرخ‌های مصوب ارزش معاملاتی (قیمت منطقه‌ای) صورت گرفته است که با مطرح شدن موضوع تعیین، تصویب و دریافت مالیات‌های جدید در بخش مسکن همچون مالیات از خانه‌های خالی و مالیات بر معاملات مکرر، ضرورت بیشتری در این زمینه از سوی مجموعه اقتصادی دولت احساس می‌شد. به این ترتیب، درحالی که قرار است در صورت تصویب مالیات‌های جدید در بخش مسکن، ارزش معاملاتی (قیمت منطقه‌ای) املاک، مبنای تعیین و دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی یا معاملات مکرر مسکن قرار بگیرد، قیمت‌های منطقه‌ای قبلی به‌دلیل آنکه ارقام بسیار کوچکی در برابر قیمت واقعی و روز مسکن بود، نمی‌توانست کارآیی مورد نظر را به‌منظور مقابله با سوداگری در بازار مسکن ایفا کند. این در حالی است که پس از به روزرسانی ارزش معاملاتی املاک (قیمت منطقه‌ای) و لازم‌الاجرا شدن آن از ابتدای خرداد ماه، هنوز هم این قیمت‌ها تنها، یک هشتادم نرخ واقعی قیمت‌ها در بازار مسکن است.

 

 

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

هیچ نرخ‌‏شکنی بی‌‏حکمت نیست!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 30 فروردین 1403