..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ سند حسابداری و نحوه ثبت آن

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

سند حسابداری و نحوه ثبت آن

برای ثبت رویدادهای مالی در سیستم حسابداری، از نوعی فرم استفاده می شود که به آن “سند حسابداری” گفته می شود.

اسناد حسابداری به دو نوع دستی و کامپیوتری موجود می باشد.

 

در نوع قدیمی و سنتی آن که در حال حاضر کاربرد بسیار کمی دارد ابتدا سند خام، چاپ و پس از آن به صورت دستی نوشته می شد. ولی در سیستم های کامپیوتری، فرم خام آن توسط کامپیوتر نمایش داده می شود و سپس با استفاده از کامپیوتر،اطلاعات سند وارد می شود.

 

مونه هر دو نوع سند در تصاویر قابل مشاهده است:

 

آموزش ثبت سند حسابداری :

 

به طور کلی میتوان گفت هدف از صدور سند حسابداری، گردآوری و بایگانی اسناد و مدارک مثبته رویدادهای مالی و ثبت آنها بر اساس قوانین و استانداردهای حسابداری با هدف جلوگیری از فراموش شدن رویدادها و همچنین تهیه و تنظیم گزارشات مورد نیاز میباشد. در این مقاله قصد داریم چگونگی و روشهای ثبت سند حسابداری را توضیح داده و مواردی را در این خصوص آموزش دهیم.

 

پیش از شروع بحث، تعریف و توضیح درباره چند مورد ضروری میباشد:

  سند حسابداری: برای ثبت رویدادهای مالی در سیستم حسابداری، از نوعی فرم استفاده می شود که به آن “سند حسابداری” گفته می شود. اسناد حسابداری به دو نوع دستی و کامپیوتری موجود می باشد.

 

نکته: با توجه به فراگیر شدن نرم افزارهای حسابداری، توضیحاتی درباره روش دستی ثبت سند حسابداری ارائه نمیشود.

 

 

رویداد مالی: وقایعی مرتبط با خرید، فروش، دریافت، پرداخت و مواردی از این قبیل میباشند که باعث تغییر در دارایی، بدهی و یا سرمایه واحد اقتصادی میشوند.

 

 

اسناد و مدارک مثبته:به اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک معامله یا رویداد مالی مشخص دارد، «اسناد مثبته» گفته می شود. مانند فاکتور فروش، رسید بانکی، قبض آب و برق و ……

چگونگی ثبت سند حسابداری:

 

1مرحله اول- شناسایی رویداد مالی و گردآوری اسناد مثبته:

 

برای ثبت سند حسابداری باید رویداد مالی را شناسایی کرده و اسناد مثبته مربوط به آنها را گردآوری کنید. در این مرحله دقت نمایید اسناد مثبته ارتباط دقیق با رویداد مالی مورد نظر داشته باشند تا بتوانید به سند حسابداری مربوط به آن ضمیمه نموده و بتوانید وقوع رویداد مالی را اثبات نمایید.

 

 

اسناد مثبته میتواند شامل فاکتورهای خرید و فروش، فیش واریز وجه به حساب بانک، چک، حواله یا رسید انبار و … باشد که مبالغ ریالی آنها در اسناد حسابداری ثبت میشود.

 

2مرحله دوم – تجزیه و تحلیل رویداد مالی:

 

منظور از تجزیه و تحلیل رویداد مالی، شناسایی سرفصل حسابداری متاثر از رویداد و تعیین محل ثبت سرفصل مشخص شده در سند حسابداری میباشد. دقت کنید در حسابداری دوطرفه، هر رویداد مالی میتواند منجر به تغییر دو سرفصل (حساب) و یا تعداد بیشتری شود که در هر دو حالت جمع ارقام ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابر باشند.

 

به عنوان

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

حسابدار دست‌‏پاچه مالیات رو دو برابر می‌کنه!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 6 اردیبهشت 1403