..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ فهرست معاملات و نحوه ارسال و اصلاح آن

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

فهرست معاملات و نحوه ارسال و اصلاح آن


در این بررسی سعی خواهد شد که به اجمال ضمن تشریح نحوه ارسال و اصلاح فهرست معاملات، به بیان نکاتی که رعایت آنها از سوی فعالان اقتصادی ضرورت دارد نیز اشاره گردد.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد سازمان امور مالیاتی کشور مجاز است بموجب ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی صادر نموده و اشخاص مذکور نیز مکلفند برای انجام معاملات خویش صورتحساب صادر و شماره اقتصادی اخذ شده را روی آنها درج نمایند.

ضمناً تا زمانی که برای اشخاص مذکور شماره اقتصادی صادر نشده است نحوه عمل بدین شکل است که اشخاص حقیقی از شماره ملی و اشخاص حقوقی از شناسه ملی بجای شماره اقتصادی می بایست استفاده نمایند.

با توجه به اینکه کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بند (الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالیاتها مکلف به اجرای دستورالعمل ماده (۱۶۹) مکرر می باشند لذا از آنجائیکه دفاتر اسناد رسمی به صراحت در ردیف (۱۵) بند (ب) ماده (۹۵) قرار دارند مکلف به اجرای ماده فوق می باشند. بر این اساس صاحبان دفاتر اسناد رسمی باید مبالغ دریافتی بابت ثبت قراردادها، معاملات، اسناد و… را که تحت هر عنوان از جمله “کارمزد” و “حق التحریر” از مشتریان برای انجام امور مربوطه دریافت می نمایند در فهرست فروش و کلیه هزینه ها بابت خریدهای انجام شده را در فهرست خرید ثبت و ارسال نمایند.

شایان گفتن است ارسال مبالغ قرارداد بین متعاملین، متصالحین و… به هیچ عنوان ضرورت ندارد. نکته دیگری که ذکر آن در اینجا لازم است بدان اشاره شود این است که کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مکلفند فهرست معاملات خویش را به صورت فصلی (براساس سال شمسی) تا یک ماه پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان در قالب لوح فشرده (CD) طبق فرم موجود در دستورالعمل مربوطه به اداره امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند. اما چنانچه انتهای سال مالی اشخاص حقوقی در خلال یکی از فصول باشد روش کار بدین شکل است که باید برای فصل شمسی فوق، دو فهرست معامله تنظیم و ارسال نمود بدین ترتیب که از ابتدای فصل شمسی تا پایان سال مالی یک فهرست، و همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان فصل شمسی مذکور نیز یک فهرست جداگانه تهیه و تسلیم نمود.

در پاره ای موارد اطلاعات ارسالی فعالان اقتصادی با اشکال و ایراد مواجه می گردد برای این منظور دو روش وجود دارد که معمولاً بستگی به طریقه ارسال اطلاعات دارد که در ذیل به تفصیل به آنها اشاره می شود. الف) اگر اشخاص از طریق ONLINE اطلاعات معاملات فصلی خود را ارسال نمایند، برای اصلاح آنها باید شرح اصلاحات را با ذکر جزئیات به انضمام رسید نهایی ارسال اطلاعات طی یک نامه به اداره کل امور مالیاتی مربوطه اعلام نمایند.

اداره کل امور مالیاتی مذکور نیز مدارک و مستندات را به دفتر اطلاعات مالیاتی ارسال، و امکان اصلاح و ارسال مجدد از این دفتر به مودی اعلام می گردد. ب) در صورتی که اشخاص از طریق OFFLINE اطلاعات معاملات فصلی خود را به صورت لوح فشرده (CD) به ادارات کل امور مالیاتی تحویل نمایند برای اصلاح آنها می بایست کل اطلاعات اصلاحی را طی یک لوح فشرده به همراه یک نامه با موضوع درخواست حذف اطلاعات قبلی (با ذکر دقیق رکوردها و مشخصات اطلاعات اشتباه) و جایگزینی لوح فشرده جدید به اداره کل مربوطه جهت اصلاح اطلاعات تحویل نمایند. بررسی مطالب فوق نشان می دهد که خوشبختانه در قانون و دستور العمل های صادره به جزئی ترین نکات نیز توجه خاصی شده تا از این بابت حقی از فعالان اقتصادی ضایع نگردد.

منبع : سایت سازمان امورمالیاتی کشور


اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

سهامدار عمده كه دو تا شد، شرکت یا منحل می‌‏شه یا ورشکست

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 31 فروردین 1403