..:: این سایت بمنظور تسهیل در دسترسی سریع فعالان کسب و کار به تمام درگاه های تجاری ، مالیاتی ، بیمه ای ، اداری و همچنین میز کار الکترونیک برای متخصصین مالی اداری طراحی و راه اندازی گردیده است ::..

___ نسبت فرهنگ و اقتصاد چیست

تالار خدمات امور مالیاتی
تالار خدمات تولید و تجارت
تالار خدمات قوه قضاییه
پست الکترونیک
آخرین اخبار

نسبت فرهنگ و اقتصاد چیست

 به گزارش بانکی دات آی آر، در لغتنامه فرهنگ با واژه های علم و دانش، ادب و پرورش، کتاب لغت و آگاهی ترجمه شده است. « فرهنگ عبارت است از رفتار متعارف و مرسوم جامعه ، فرهنگ بر همه کنشهای فردنفوذ می‌کند حتی اگر وی به دشواری از آن آگاه باشد.»

 

«فرهنگ»، شکل‌دهنده تفکرات افراد مختلف جامعه است. از کودکان و نوجوانان گرفته تا مسئولان حکومتی. فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه است که خط مشی مدرسان دانشگاه و حوزه و مدارس را تحت تأثیر قرار داده و دانش‌پژوهان را نسبت به فراگیری در علوم مختلف ترغیب می‌کند.

 

 در مقابل انجام هر امر فرهنگی نیازمند پشتوانه اقتصادی و زمینه سازی مالی است به نحوی که  بدون تامین سرمایه لازم انجام کار فرهنگی اعم از خلق یک اثر هنری تا برنامه ریزی بلند مدت غیر ممکن می نماید.

 

اما مساله مهم در رابطه بین فرهنگ واقتصاد انسانی بودن اقتصاد است به این مفهوم که اقتصاد به عنوان یک عمل انسانی مانند سایر امور متاثر از فرهنگ است.

 

انجام یک فرایند و یک عمل اقتصادی خاص حاصل فرهنگ است. فرهنگی که در برخی موارد یک رفتار خوب و بعضا یک کنش نا مطلوب را رقم می زند.

 

عوامل و مؤلفه‌هاي فرهنگي بسياري براي اثرگذاري بر رشد اقتصادي وجود دارند كه در اين جهت‌ بايد شناسايي‌ شده‌ و در نظر گرفته‌ شوند. چهار مورد كليدي كه مي‌توان به آن اشاره كرد عبارتند از: ارزش‌هاي فرهنگي- سرمايه، فرهنگي- صنايع، خلاق فرهنگي و سياست‌هاي فرهنگي. ارزش‌هاي فرهنگي را در روند رشد و توسعه اقتصادي يك جامعه‌ معين نمي‌توان ناديده گرفت، تا جايي كه فرهنگ بر رفتار و نگرش‌هاي افراد در وجوه جنبه‌هاي اقتصادي مانند توليد،‌ مصرف، روابط اقتصادي با ديگران در داخل و خارج يك جامعه، ذخيره، سرمايه‌گذاري، اخلاق، كار و تحصيل تأثيرگذار است.

 

سرمايه فرهنگي مؤلفه‌هاي نشاط، تنوع و قابليت دستيابي به ارتباط فرهنگي، مشاركت و مصرف فرهنگي، شيوه زندگي و هويت فرهنگ، اخلاقيات، كنترل و هدايت را شامل و به دو مورد سرمايه‌هاي ملموس و غيرملموس تقسيم مي‌شود. سرمايه‌هاي فرهنگي، منبع اصلي خلاقيت و عامل ضروري براي رشد اقتصادي در رابطه مكمل با سرمايه انساني هستند؛ به عبارتي سرمايه انساني در صورت انباشت و تقويت از طريق سرمايه فرهنگي است كه مي‌تواند كانال اصلي رشد به‌شمار رود.

 

مردم به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در شئون مختلف فرهنگی، می‌توانند از یک سو، تعیین‌کننده فرهگ حاکم بر جامعه باشند و از سوی دیگر، مسئولان و نخبگان را به مسیرهای صحیح هدایت کنند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on print
پرینت
Share on whatsapp
واتساپ
تالار خدمات تامین اجتماعی
تالار خدمات اداری
تولید کنندگان نرم افزار
درخواستها
ضرب المثل های حسابداری

براي يك ناحسابرس، در جامعه رو نمي‌‏بندن!

تالار خدمات مهندسین مشاور
توصیه امروز به مدیران
وقت طلاست
مهارت های رایانه ای
ساعت و تاریخ
امروز: 30 فروردین 1403